Feb 14, 2014

Sabar itu indah



Salam jumaat..
Sekarang aku tengah mengajar diri untuk bersabar..sabar untuk macam2 perkara.

Salah satunya, bersabar mengawal hawa nafsu makan.
Memang susah..tapi kita teruskan juga
Walupun byk godaan.
Time tu lah org nak belanja makan, time tu lah mak nak masak sedap2..memang takdpt lah nak terima ajakan.. dan makan apa mak masak.Alhamdulillah semua faham.. jiwa kena kental..

Banyak ayat al-Quran berbicara mengenai sabar.
Antaranya, Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah
ayat 155 yang bermaksud:
“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan
sedikit ketakutan, kekurangan harta, jiwa dan buah-
buahan. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-
orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa
musibah, mereka mengucapkan, Inna lillahi wa inna ilaihi
raaji’un (sesungguhnya kami adalah milik Allah dan
kepada-Nya kami kembali). Mereka itulah yang mendapat
keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan
mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. ”

Ucapan inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un adalah ucapan istirja’ ketika ditimpa musibah.

Jangan marah pula, kalau ada kalangan family kita sakit..tertiba ada org ucap innalillahi wa inna ilaihi raaji'un , .
Org tu bukan berniat nak mendoakan kematian ye.

posted from Bloggeroid

7 comments:

Zura@Iwan said...

betui kak
kdg2 kita ckp je nk sabar kan
tp "ter" jugak..hehe

Amanda Suria said...

setuju...sabar itu indah...tp tahap kesabaran ad batasnya kan kak....sobss..sobss...

wantie said...

betul tu kty. kalau soal makan tu sabarnya kena lain mcm sikit..

usaha tangga kejayaan...

NzA said...

Setuju...w.pn trkdg pahit namun akn manis akhirnya...

Dee said...

Sabar tu mmg susah tp ada nikmatnya..insyaallah. .

Dee said...

Sabar tu mmg susah tp ada nikmatnya. .insyaallah. .

Kesuma Angsana said...

sabar tu pasti ada ganjarannnyer !