May 30, 2013

Masjid Tanaem dan Cara Solat Sujud Sajadah


Seawal pukul 1am, aku dah bangun.
Aku terus kol Pak Anjang ,
suruh bangun sebab nak pergi miqat di Taneem
Yang akan pergi miqat hari tu,aku ,Pak Anjang ,
Maklong serta Makcik Zaharah dan Makcik Hamidah 
Ini merupakan umrah terakhir kami sebelum kami balik ke Malaysia .
Kami semua berkumpul dilobby hotel ,setelah cukup korum ,
Kami pun cari teksi depan hotel.

 Masjid Tanaem@pic credit to google

Sesiapa nak buat umrah sendiri boleh sewa van atau teksi , 
banyak je leh dpt depan2 hotel, 
nanti diaorg sebut, tanaem..tanaem..miqat-miqat..
Kitaorg sewa teksi naik berlima..
terpaksa berhimpit-himpit skit..
sebab nak sewa van mcm alang-alang jer
Sempit pun sempit ler.. sewa teksi ke Tanaem , 
orang teksi tu minta mula-mula 100SAR ,
Tapi kty tawar-tawar dapat 80SAR,je ..tapi kitaorg tak bayar dulu
..sampai Tanaem, suh driver teksi tunggu, 
solat Tahiyatul masjid, solat sunat ihram , 
lepas tu pergi balik kat teksi,
 driver bawa sampai ke Masjidil haram, baru bayar tambang.
Tapi kali ini driver teksi tu berenti kan kami 
di belakang kawasan Saie , Area Bukit Marwah.


 
 pic credit to google

Dari kawasan Saie kami terus menghala ke Dataran Tawaf ,
untuk buat Tawaf Umrah
Alhmdulillah ,walaupun orang agak ramai, 
kami selesai tawaf lebih kurang dalam masa 30minit.
Macam biasa selesai tawaf ,
kami buat solat sunat tawaf dan baca doa ,
kali nie hati adalah sangat sayu..
Berdoa supaya allah menjemput lagi ,
kami semua menjadi tetamunya ,
semoga allah ampunkan dosa2 ku, 
dan makbulkan doa2 yang diredhainya.
Masa nie hanya aku dan Maklong jer berdua..
yang lain semua dah buat hal sendiri2, 
tapi aku suka buat tawaf sendiri2, feeling lebih skit..
Masa aku Solat Sunat Tawaf di belakang Makam Ibrahim,
aku pada mulanya agak risau, sebab keadaan orang yang lalu lalang,Masa aku buat umrah,aku bawa beg sling aku, setiap kali melakukan umrah, atau ke masjid ,beg sling itam aku,memang aku akan senantiasa bawak.Aku tak bawa bag yang TA kasi ,aku pakai beg sendiri tapi jenis sling , sebab beg aku besar skit dari  ygTA sediakan

contoh beg yg kty pakai

Jadinya setiap kali aku solat sunat tawaf,aku akan solat 
dengan beg tu sekali di badan aku, aku pusingkan 
beg tu kearah belakang dan tawakal je lah .
sebab perlu diingatkan ramai ye pencuri
 disekeliling Kaabah,walaupun itu tempat suci,
tapi penjahat tetap menjalankan kerja
tapi aku bersyukur tiada kejadian 
yang tak diingini sepanjang aku berada di sana.
Macamtu jugak masa di Raudhah ,
org ramai ,jadik solat dengan bag2 sekali..
Tak payah ler korang semua fikir..
nanti kalau korang semua ada kat situ,
automatic jadik tau mcmana nak buat.

Masa aku solat sunat tawaf ,rakaat yang terakhir,
dan aku sujud agak lama sebab berdoa,aku perasan
Ada seorang perempuan menjaga aku, 
setiap kali orang lalulalang
,dia tolong elakkan dari jemaah lain terpijak aku..

“Hajjah Solat..hajjah solat"..dia kata macamtu
jadi jemaah lain tidak lalu depan aku yang sedang sujud
Sampailah aku selesai solat. Bila aku bagi salam je ,perempuan tu dah tiada ,aku tak sempat ucapkan terimakasih pun, semoga allah membalas budi baik perempuan itu.

Selesai Solat sunat di Dataran Tawaf ,
aku dan Maklong terus buat Saie,
Ini adalah Saie terakhir kami,
PakAnjang awal-awal dah meninggalkan kami ,
atas arahan kami sendiri, selesa lagi buat sendiri –sendiri, dari menunggu-nunggu .

Pagi tu keadaan di tempat Saie adalah sangat terlalu ramai Jemaah..ramai dari biasa
Sampaikan penuh setiap ruang , 
tempat orang berkerusi roda pun 
penuh dengan Jemaah yg berjln kaki

Rupanya aku baru sedar,Haritu hari Jumaat ,
Arab bercuti pada hari itu.
Maka ramailah antara mereka mengambil peluang
 membawa family melakukan umrah.

Kali ini aku dan maklong banyak berdiam, dan membaca doa serta berzikir, masing-masing dengan penghayatan memasing ,sebenarnya hati memasing sedih, dalam kepala banyak benda yg difikir..dapatkan aku datang lagi ya allah ..,dapatkah aku bersaie lagi .
 Sampai ke pusingan yang ke 4 macamtu , aku Tanya pada Maklong, maklong penat tak..?? kalau penat ,kita stop dulu minum air ,lepas tu duduk kejap..kita takpayah rushing sangat ,..kita rileks je ..aku kasi pendapat ,

Jadiknya Maklong setuju, dengan idea aku,
 kami berehat di tepi –tepi, di mana terdapatnya air zam-zam.
Lepas agak lama melepaskan penat lelah,kami sambung balik Saie
Dan akhirnya walaupun kepenatan, 
kami Berjaya selesai kan Saie kami ,

Lepak di Bukit Marwah dan bertahalul. Oleh kerana Subuh akan masuk dalam masa 30 minit lagi ,jadi aku dan Maklong bercadang untuk solat subuh di Area Bukit Marwah, sebab kami sudah agak kepenatan untuk menempuh orang yang terlalu ramai. Tapi kali ini kami berada di Luar Kawasan Marwah ,kiranya dapatlah hirup udara fresh waktu pagi..terasa angin meniup ,dingin sekali..hilang segala penat lelah buat umrah tadi.

Sambil menunggu-nunggu azan subuh..kami baca al-quran, berzikir
Orang sungguh sesak mencari tempat untuk solat subuh..
Tertiba ada sepasang suami isteri dari Negara mana ntah, datang depan kitaorang ,
Dengan bawa kasut apa semua main campak je depan kitaorang..
Hangin juga maklong aku, ye lah diaorang tak letak dalam plastic..
kan ke kotor kasut-kasut tu,
Jadinya Maklong tolak kasut tu kat tempat lain ..dengan solat bercampur laki perempuan..nak cakap pun malas..
Sebab maybe fahaman kita lain-lain.

Oleh kerana hari ini merupakan Hari Jumaat,
 jadi nya solat subuh akan ada Sujud Sajadah.
Nasib masa di Malaysia 
aku pernah juga lakukan Sujud Sajadah nie..
jadi tak rumit sgt bagi aku,
sebab aku dah faham..ramai juga jemaah yang lain
 tak buat sujud sejadah,kerana kurang pengetahuan bab sujud sajadah


Nota : Jadik perlu diingat ye ,pada sesiapa yang nak pergi umrah atau mengerjakan haji,wajib belajar cara  Sujud sejadah..sujud sejadah kalau kita tidak buat ,maka terbatallah solat subuh kita,sebab kita tidak mengikut imam.


DOA SUJUD SAJADAH

Kebiasaannya di Masjidil Haram (dan juga di masjid-masjid / surau-surau di Malaysia) pada solat subuh hari jumaat imam akan membaca surah as-sajadah. Apabila sampai kepada ayat ke-15:

إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَاخَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ۩



"Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur."



imam akan sujud.  So makmum mesti ikut sujud, kalau tak sujud batal solat subuhnya sebab tak ikut imam.

Semasa sujud bacalah tasbih berikut dalam hati:

سَجَدَ وَجْهِيَ  لِلَّذِيْ  خَلَقَهُ  وَصَوَّرَهُ  وَشَقَّ  سَمْعَهُ  وَبَصَرَهُ  بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ

فَتَبَارَكَ اللهُ  أَحْسَنُ  الْخَالِقِيْنَ



"Telah sujudlah mukaku kepada (Allah) yang telah menciptanya dan membentuk rupanya lalu ia membukakan pendengarannya dan penglihatannya dengan daya dan upaya-Nya. Maka Maha Berkat Allah itu sebagai sebaik-baik Pencipta."


Lepas tu imam akan bangun semula dan sambung bacaan surah sejadah sampai akhir surah,



kemudian baru rukuk seperti biasa.



Tips : 
- Di galakkan untuk pakai beg sling yg TA kasi ..lagi2 warga tua, sebab kalau jadi apa2 orang tau kita dari mana ..atau pastikan bawa namecard hotel yg kita tinggal..

 - kalau kita pergi bergroup..dengan makbapak ke sanaksedara lain ke..pastikan semua ada handphone,
kalau takde beli ler handphone murah-murah..janji leh kol , sampai airport jeddah ada orgjual simcard beli..sebab senang kalau jadi apa2,seperti hilang ke..boleh org lain cari kita..pastikan bawa hp sentiasa ,kalau time solat tu silent kan..



entry pasal air zam-zam tu terkeluar awal..hehehe


Entry lain Pasal Umrah:-

7 comments:

wantie said...

senangkan kak kalau guna beg sling mcm ni.

tu la kan. kalau kita tawakkal dan berserah pada Allah. I'allah tak de apa apa..

Fai CeritaCinta said...

teringin sangat nak ke sana...

Puan Ninie said...

alhamdulillah seronok kan kak kat sana :)
tp sayu sgt bile pk nak balik da kan..

lieyalatif said...

oooo lieya tertanye2 gak kak mase solat tu beg mcm mane...so maknenye kite pakai jugak la yeak beg tu....baru lieya paham bile bace entry akak ni kak.....

betul tu kak, bile dah tau tu ari terakhir kite berkesempatan nak buat umrah, kite akan bersemangat kan kak....mase2 terakhir rugi kalo dibiarkan..ye la kite pun tak tau kan bile lagi rezeki kite nak ke sane....

hepi weekend kty....

Rasp said...

alhamdulillah sis...
bila niat kita betul2 ikhlas untuk beribadah...
insya Allah akan dipermudahkan segala urusan di sana....

bila baca kisah2 u disana....
terasa sebak hati ni....
teringinnnn sangat sangat nak ke sana sis....

ct rahani said...

sonok baca pengalaman akak kat sana.. sayu hati pun ye gak.. beruntung sapa2 yg dh berpeluang ke sana.. InsyaAllah suatu hari nanti..

ALoNa CintamaniszLite said...

byk tips dlm penceritaan atty ni..