Nov 2, 2012

Muda lagi nak pergi Haji

Kenapa buat tajuk tuh..
nak pergi haji dah sangat ke ???

Baru2 nie kty ada pergi mendaftar haji..turnnya lambat lagi sekitar umur 78 tahun baru turn kty tiba camtu
tapi itu semua tak penting, janji kita daftar, kalau ada rezeki kita jadi tetamunya ,pasti kita berpeluang menunaikan haji .

Balik citer pasal pergi haji di usia muda, muda lagi ke ? itu persoalannya ?
kty rasa , kty dah tak muda lagi..dah nak masuk 40an dah pun , kalo ikut turn pun lambat lah lagii..ntah ada lagi ke tidak kan..nak pergi pakej swasta memang lah tak mampu

Adalah satu hari tu , kty terjumpa kawan lama
lepas tu dia adalah bertanya , pasal kty ada buat status check in kat Tabung Haji
terus ler si sahabat ni bertanya

kawan : kau nak pergi haji dah ke ty?

kawan :kan muda lagi..eii..buat pe nak gie haji muda2..

aty : lor, aku daftar haji je kot..bukan nak pergi haji sekarang,  taun depan ke!..tapi dalam hati aku ada terniat nak pergi dah ,hari2 itu salah satu doa time aku solat..

kawan : kalau pergi haji muda2 , nanti tak boleh nak enjoy

aty : lor..umur dah nak masuk 40's dah, tak puas lagi ke enjoy..sambil gelak2 ..ntah2 aku yg beriyer2 niat nak pergi haji apa semua..tp ko yang pergi dulu..itu semua kita tak tahu..kan

apa2 pun ,samada ada niat nak pergi ke tidak yang penting sapa2 yg dah ada buku tabung haji ,
atau ada niat nak pergi haji boleh lah mula mendaftar , sebabnya giliran utk pergi haji dah semakin ramai,
lagi lambat kita mendaftar , lagi lama lah giliran kita nanti. 

Cuma sesiapa yang ada duit lebih , boleh je pergi melalui pakej swasta..tapi mesti mendaftar jugak melalui tabung haji ..

semoga satu harinanti kita dapat menunaikan rukun islam yang ke 5 ini.amin ya rabbal alamin

Benarlah firman Allah swt dalam surah Al-Hajj ayat 27 yang bermaksud, "Dan maklumkanlah kepada manusia supaya mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang kepada Engkau dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus, mereka datang dari segenap ceruk penjuru atau pelusuk yang jauh (seluruh dunia)".







20 comments:

Lyn Yusoff said...

Salam kak,

zaman skrg ni tak kira muda or tua, semua berebut2 nak pg haji.
Semoga Allah permudahkan urusan kita. Amin

Daddy Ziyyad said...

Sebenarnya, ibadat haji ni ialah ibadat yg byk libatkan fizikal..Jadi lebih bagus kalau dapat dibuat ketika usia muda..nak tawaf, saie, ulang aling masjid, perlukan stamina..

Tiada soal ' tak boleh enjoy dah'..sebab kawan tu kena faham, bahawa kalau nak mati, tak kira umur..

Betul tu, yg penting daftar dulu, dan pasang niat...Insya Allah ada rezeki lebih, pergi dgn pakej, sebab dgn muasasah mmg lama ikut giliran..tambahan pula sekarang dah boleh daftar giliran haji dgn wang KWSP, so makin ramai yg daftar. Mak ayah saya kini di Mekah, alhamdullilah dah selesai ibadah haji, dan mereka guna pakej, alhamdullilah dapat cepat juga...

sepet a.k.a zack_u said...

Saya teringin nak pergi haji sekarang. Mak saya pesan masa muda dan kuat la pergi haji. Nanti dah berumur semua tak larat dah. Hehe! Akak dah nak masuk 40 ke? Sebaya kaklang eh? Nampak mudaaaaaa =)

Ros said...

Assalamualaikum,

Kalau ada rezeki tu,pi masa muda lah bagus kan atty...,masih kuat,nak buat kerja apa pun senang,tak payah dok kacau orang....

ALoNa CintamaniszLite said...

Tu laa...ramai yg berpikiran mcm tu. Ramai yg ingat daftar haji ari ni...tahun dpn dh dpt pergi. Padahal, daftar hari ni...42 tahun lagi baru dpt pi jika diikut perkiraan semasa pendaftaran di TH, kan..huhu..
Sian org yg berpikiran mcm ni. Mcm sy ni..kalo boleh daftar hari ni...tak dpt tahun depan...tahun lagi satu seboleh2 nk dpt pegi, kan.

Atty orait ler jgk..nk merayu ada alasan. Mcm sy ni...nk merayu takde alasan yg konkrit. Mak dah takde. Ayah pulak..alhamdulillah sihat lagi. Kot kalo tak sihat pun...adik lelaki ada.
Semuanya berbalik pd rezeki lah, kan Atty.

mamyharraz said...

amin semoga niat suci kty dimakbulkan..dan dipermudahkan.teringin juga nak kesana..Insyaallah dgn IzinNya..

NzA said...

pergi masa muda lagi bagus atty cz kita masih sihat....sy daftar thn 1999 lagi n sepatutnya dh layak utk ke sana ttp memandangkan skrg anak2 every year ambil SPM trpaksa ditunda dulu..beri laluan pd mrk dulu..InsyaAllah rindu sgt nk kesana..lagi pn abah sy lahir di sana..masih ada lagi rumah peninggalan nenek di sana....

atty's said...

@sepet a.k.a zack_u

kty muda setahun dr kaklang :),tp kaklang lagi nmpk muda belia..sbb selim

atty's said...

@Ros,daddy ziyyad itulah, berharap sgt dpt pergi dlm usia muda ni..amin

atty's said...

@NzA
beshnya..doakan 1 hari nanti aty dpt jadik tetamu allah ye.

Azueriena Norash said...

betul tu kak yatt...xkan nak tunggu udah tua x dpt berjalan baru nak pegi...org dulu2 tu pegi tua2 sebab diorg nak kena kumpul duit dulu....apa sangat ler kejer org dulu2 kannn...kalau muder2 dah mampu apa salahnya pergi...kannn

Kesuma Angsana said...

eloklah pergi waktu muda2 n badan masih sihat lagi kan!

wantie said...

kalau umur 40 lebuh daftar umur 78 baru leh pi. namp[ak gayanya anak anak kecil pun kita daftar sekali boleh? supaya dorang dapat pergi Haji di usia muda.

umur berapa layak daftar?

CuTeMiUt78 said...

btl tu kty.. semua tu di tentukan oleh yg maha esa.. insyallah satu hari nanti.. pasti kita akan jejak ke sana

QA's ~ mamapapa said...

teringin sangat nak pegi haji waktu muda2 ni...wktu kudrat masih kuatkn..moga segala2nya dipermudahkan ,amiinnn..salam kenal..jmputla follow kmbali :)

Rasp said...

pegi muda2 lagi bagus rasanya kan sis...
badan sihat dan cargas nak kerjakan ibadah....
betul tu, kena register dari skarang lagi sbb turnnya lewat sgt...
insyaAllah ada rezki dpt gi awal kan sis...

nabilah_2908 said...

yg muda2 la digalakkan pergi haji..

sbb di sana nanti perlukan stamina yg tinggi...bila dah tua..tak berdaya...macam mana lah nak buat ibadah..tul tak..?

tua ke muda...kita tak tahu bila kita akan mati...buatnya kita pergi masa kita mampu untuk tunaikan ibadah haji...nak jawab apa dengan Allah nanti? berani ke kata...Aku muda lagi? huhuhu...

Aleeya Atinza Saaid said...

harap2 kita dpt pergi sementara sihat lagi ni kan kak..amen...

Lina said...

emmm klu nak kira tak puas nak enjoy smpai bila2 x pegi...sy pun x pegi lg daftar...ntah taun bila lar nanti dpt huhu

Saaidon Hj Mohd said...

Salam bakal-bakal tetamu Allah.

Kini anda bolih menabung sebulan sebanyak RM250 dan dapat pergi harga ikut package swasta dalam masa 5 tahun.

Kini tak perlu lagi tunggu giliran lama-lama untuk mengerjakan Haji.

Hubungi saya untuk keterangan lanjut.

Saaidon 017-330 3304