Oct 21, 2011

Nasi lemak simpanan jer

Kenapa lak tajuk entry cenggitu

ada dua cerita hari nie

Yang pertama
pasal nasi lemak , baru-baru ini aku temui satu gerai yang menjual nasi lemak , yg bagi aku , aku suka tapi dah 3 kali beli aku tak pernah pun makan .

Jadiknya semalam , pergi ler gerai tu , setelah lebih 1 minggu dok ushar gerai tu , tp tak buka
Nak dijadikan cerita , sambil aku order nasi lemak 3 bungkus ,sambil nak bungkus tu , akak tu bercerita
dia tak sihat , tu sebab tak buka..owh..gtu , patutlah lama gerai tutup..

dia kata byk order , tp dia tak larat nak buat. Sambil2 tu akak tu tanya kat aku , sedap ke nasi lemak akak jual nie , aku pun cakaplah ..saya tak pernah lagi makan , tapi anak saya selalu makan , dia cakap sedap, sambal pun okeh , pedas okeh janji jgn sambal manis sgt2..mmg jadik tak sedap..ada telur..ada ikan bilis dan ada timun yg fresh..sebab tu anak saya suka., terus akak tu upkan lagi timun ,sambal , ikan bilis ,kacang..bila dengar komen aku ..baguslah akak ni berniaga sambil tanya pendapat..okeh lah..

oleh sebab aku selalu tgk je nasi lemak tu .jadik semalam aku terai jugak satu untuk aku makan ..
tak sempat snap gambar dah  abis nasi lemak , baru teringat nak snap gambar
memang sedap lah ..i like..tapi tak boleh makan selalu, kang badan yang gebus makin membolat..

Cerita kedua
pasal simpanan..akhirnya dapat gak ler keputusan yang agak memberangsangkan dari takde
aku ni sebenarnya banyak kali dah interview gomen, tapi idak ler penah dapat..sampai malas dah nak harap
dan macam dah selesa dengan kerja sekarang , tapi bila semalam aku dapat surat , aku hanya diletakkan sebagai simpanan..aku senyum jer lah jadik ler dari sebelumnya ayat yg aku selalu baca 
permohonan anda tidak berjaya 
..dan aku tak mengharap dah pun, sebab rezeki aku bukan disitu,
Tapi andai ada rezeki , aku tak tolak 
insyallah kalau ada rezeki aku , mesti aku dapat
kalau tidak pasrah
, aku percaya aku akan dapat lebih baik dari sekarang .amin.


kita kena percaya ,Jodoh, Maut,Rezeki dan Takdir, Semuanya di Tangan Allah



Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Tidak ada yang mengetahui Jodoh, maut, rezeki dan takdir, semuanya ada di tangan Allah.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya” QS. 2:286
ALLAH Swt tidak akan memberi beban kepada manusia melainkan sesuai dengan kesanggupannya


happy weekend semua.

.

18 comments:

Queen said...

takpela kak ty,,..yg penting akak tak pernah berhentiberharap dan berusaha,... =p


nasi lemak kalau sedap..org dtg repeat hari2.. =p

mEiZ SHA said...

insyaallah ada rezeki x kemana kak..:)
doa byk2 ye..dapnyer n.lemak tue..:)

nabilah_2908 said...

berapa harga nasi lemak tu..?

ada sesetgh peniaga melayu...bila perniagaan dia laku sikit..bila dah dpt utung....dah mula malas nak berniaga lagi..

bila dah xde duit..baru bukak gerai balik....hmm...

pRincESs_N said...

sukenyer nasi lemak daun pisang tuu...

zh-ena said...

jgn berhenti berharap

wahida said...

insyaAllah, drp simpanan terus dia panggil keja lak pas ni...ada rezeki akak tu satu hari nnt..teruskan berusaha dan berdoa..

mama tisya said...

nasi lemak kalo ltk daun pisang slalunye sedap

NzA said...

mesti sedapkan atty cz dibungkus dgn daun pisang...brtmbah lg aromanya..

InsyaAllah atty, rezeki tu dh trtulis, kalau ada dptlah cuma sbgai kwn sy mendoakan agar brjaya...gud luck.

ct rahani said...

lama x makan nasi lemak.. sedapnya..

ok la kak simpanan drp x de langsungkan..

speckurosaklagi said...

universiti mana kak....anyway ttaniah anda di bangku simpanan...:)

Neeza.Areef said...

siap ngn daun pisang haruslah sedap..

smpnn pn xpe kty..dah maju sket dah tu kan...mane tau rejeki..amin

rasp said...

mmg sodap banget tu sis sampai lupa nak snap hehehehe....

tul tu sis, lum rezki u kat situ tapi insyaAllah ada rezki u tu....

Lyn Yusoff said...

congrats kak..
mane tau rezeki akak nnti..
InsyaAllah ade tu nnti :)

Mommy Lily said...

Dapnye nasi lemak tu.

Teruskan usaha insyaallah ada rezeki nanti ye kakty :)

Softtouch [Hanim] said...

sy dah putus asa ngan gomen ni kak..ssh nk dpt..akak oklah tu simpanan..mana tau rezeki akak dornag pggilah tu...

CuTeMiUt78 said...

syukur kak..mana la tau..satu hari terima plak surat.. dgn sukacitanya anda telah di terima di dalam jawatan.... dot..dot..dot.. kita tumpang gembira tuk akak..

atieya said...

sedapnya nasi lemak :)

kak ty ~ all the best, insyaAllah kalau ada rezeki ... kita tggu je. sy dulu pun calon simpanan gak

atieya said...

insyaAllah k.ty, kalau dah rezeki kita :) sy dulu pun simpanan gak