Feb 9, 2011

Kasihan Budak Itu!

Semalam hari selasakan
aku macam biasa
malam-malam ku adalah sangat sibuk
menguruskan anak-anak ku
Hantar dan ambil mereka dari kelas tuisyen

Lepas hantar aku tak pulang ke rumah, aku pun pergi window sopink atau
Aku lepak di kedai yang berdekatan
Semalam lepas ambil akak balik tuisyen
Kami pun pergi jemput firdaus pulak

Firdaus tuisyen kat sekolah dia ye !
Keadaan sekolah adalah sangat jem..macam mengambil budak2 balik di waktu petang
Tertiba aku terpandang seorang budak lelaki
Maybe umur dia sebaya firdaus , 8 tahun
Tapi badannya kecil sedang menunggang basikal sambil memegang torchlight

Aku dan akak pun berkata-katalah
Kesiannya budak tu
Malam-malam kena balik umah sendiri
Mana nak kayuh basikal.sebelah tangan lagi pegang torchlight , dah le badan budak tu kecik
Kalau tengok budak tu memang rasa kasihan sangat

Tapi lepas tu aku cakap dengan kakak..kita kena berfikiran positif
Dulu-dulu pun mama pergi sekolah jalan kaki tapi itu dulu..keadaan dulu dan sekarang adalah berbeza
Lepas tu aku cakap lagi dengan akak
Mungkin ayah dia keje jadik takde orang nak hantar
Mak dia pulak maybe tak pandai nak drive
Mak dia ada jaga dua tiga orang adik-adik kat rumah
Mungkin ada baby..kol 10 baby dah tidur

Apapun semangat budak tu yang penting
Dia ada kesungguhan nak pergi tuisyen , nak belajar

Aku pun kadang bizi tengahari , kadang terlambat nak hantar firdaus
Firdaus jalan kaki jugak, walaupun rumah aku dekat je dengan sekolah , tapi perasaan risau itu tetap ada
Jadiknya aku tetap akan ke kelas firdaus untuk memastikan Firdaus ada dalam kelas

Tapi sampai bila aku harus bersusah payahkan..keadaan akan menentukannya
Jadiknya sedaya upaya aku , Aku cuba jugak hantar firdaus
Tapi kekadang kita harus jugak ajar anak-anak kita berdikari

Tahun hadapan , Firdaus dah darjah 3 ..kena pergi sekolah sendiri kalau mama tak sempat nak hantar Fir tau
Apapun semoga anak-anak kita terpelihara dari segala kejahatan di dunia ini
Pergi dan balik dari sekolah dengan selamat.
Amin.

.

45 comments:

ita cutevirus said...

kak,
tetiba teringat kat member ita dulu..
die budak papar sabah..
die penah cite ngan ita.. die gi skola jalan kaki meredah hutan belantara dusun kebun... 10 km kak...
kuar umah 5.30am...
huhuhu...

rasp said...

kita bukannya nak manjakan sangat anak2 kita...
cuma kita takutkan sbb skarang nie macam2 kes sangat....
tu laa semoga anak2 kita semua terpelihara kan sis...

Zura said...

berdikari biar kene pada keadaan kan..kalao malam2 biar anak2 balik sendiri, solo plak...bahaya...apa2 jadi susah...kesian budak tu...

[-suziey-] said...

cam sedih plak baca sbb dpt bayang kan kepayahan budak tu..gigih kayuh beskal n pegang torchlight..huhu

wahida said...

mcm tu lah naluri sorang ibu kak...walau dia dah besar, mmg kalau boleh kita nak ada depan mata aje...confirm masuk kelas, baru rasa lega hati...

Nazz@Purple said...

ibu2 skrang ni memang sgt prihatin..mungkin sebab mcm2 bloh belaku skrang ni kan..

atty's said...

Meh baca: Kasihan budak tu

LayarLara said...

uihhh... kasihan..

Softtouch [Hanim] said...

sy pun xsanggup nk biarkan anak2 buat sndiri mcm tu..tp kene jgk kty ikut keadaankan kalu nk biarkan anak2 ni berdikari...

MIZZ SUE said...

AMIN..SEMOGA SEMUANYA SELAMAT

Eye_nee said...

nak buat cam ner T..maybe pak keje mak jaga adik...nak pandai sanggup redah bahaya...semoga Allah lindungi budak tu...

atty's said...

@ita cutevirus

lagi jauh ye ita..siannya lah hai..tp demi menuntut ilmukan

atty's said...

@rasp

itulah siskan ..bukan nak manjakan..tp takut benda yg tak baik jadik ke..

atty's said...

@Zura

kalau zura tgk smlm ..sedih sangat

atty's said...

@[-suziey-]

kty yg tgk smlm pun rasa kesian sgt2

atty's said...

@wahida

itulah ..kompem dia sampai skolah masuk kelas..baru kita puasati

atty's said...

@Nazz@Purple

itulah zaman dulu ngn skrg jauh berbeza

atty's said...

@LayarLara

memang sian sangat

atty's said...

@Softtouch [Hanim]

itulah hanim..kalo malam tu rasa mcm tak percaya sikit..sedangkan siang pun leh jadik macam2

atty's said...

@MIZZ SUE

amin..

atty's said...

@Eye_nee

betui tu..pasti ada alasan nya sendiri kan ..

tp semangat budak tu kuat.bagus..

semoga allah selamat adik tu amin

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

kesian kan...sayu hati baca..moga2 perjalanan budak tue selamat hendaknya..amin..

Gieyana said...

bc entry nie teringat dedulu..mmg family susah..pegi skolah jln kaki jer..now syukur psl dh makin selesa..:D
Kesian kt budak tue kan..yg penting semangat dier utk blajar mmg kental..:D

Fauzieah @ Chome said...

mmg pun kdg2 naluri kita sebagai ibu ni kalau boleh nak protect anak kita..even dah besar pjg pun,tetap dlm hati tu ada rasa risau..nak bandingkan dulu & sekarang pun mcm dah tak releven jek..dulu2 boleh lagi mak bapak kita lepas kita gi sekolah sendiri..main2 sampai ptg baru balik rumah..tapi sekarang semua kita kena pantau..sbb dah macam2 menda buru yg selalu dgr..so dah rasa tak selamat nak biarkan anak2 sendiri di luar sana..

momguess said...

sebak!!!

Yatie said...

betul tu akak.. mesti ada alasan... semoga sentiasa dilindungi.
kite ni mak-mak bila hantar anak pi sekolah mesti nak tgk dia jln sampai hilang dari pandangan pastu doakan dorang supaya sentiasa selamat... hihih

Liza said...

liza pun slalu risau biarkan anak2 sendiri walaupun dah besar, moga Allah melindungi anak2 kita...Amin....

Hezesuze said...

zaman dah berubah tapi masih ada insan2 yang susah kan kty...

Kaseh said...

bila dikenang2kan kak..betol tau..dulu lain kan..rasanya dulu parents tak takut nak biar anak2 jalan sendiri..macam kaseh dulu g ngaji pegi balik sorang2 je kak..jauhhh tu jln kaki sorang2 gelap2.. bila dipikirkan balik skang... mmg tak sangka bleh buat camtuh dulu.. anak2 buah kaseh ni..nak suh turun bawah kejap pun kaseh tak bg ni kan pulak nak jalan sorang2..

hOtMaMa said...

ye la kak ty.. terus saya bedebar anak sy darjah 1 next yr.. cemana la ek.. sekolah dekat je dng nursery, tp takkan nak biar jln kaki... skrg mcm2 benda boleh jadi.. takutnyer..

Zue AnnaLeeya said...

tingat masa kecik dulu pon gi skolah jln kaki.... semangat tol anak tuh kan??? bagus cmtuh...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Atty, kalau dah terpaksa, kanak boleh jadi seberani tu biarpun berumur 8 tahun.dulu masa makcik kecik pun cam tu.itu dulu, sekarang ni orang jahat dah banyak.

Azueriena Norash said...

yer lerrr...siannn kat budak tu...tapi at least dier gigih jugak nak blajar....semoga dia tabahh...dan terus bersemangat utk belajar...

atty's said...

@PuRpLeLiCiOUs LoVe

amin..

atty's said...

@Gieyana

semangat dia nak g belajar tu yg buat dia berani kan gie.

atty's said...

@Fauzieah @ Chome

itulah ..skrg cam risau lak nak bior anak2 buat sendiri

atty's said...

@momguess

aku yang nengok pun sebak tau na..!

atty's said...

@Yatie

itulah..kalo leh nak hantar..lepas tu tgkan sampai masuk kelas.

atty's said...

@Liza
amin..ye liza.

atty's said...

@Hezesuze

ituler ze..sedihkan ..

atty's said...

@Kaseh
sama ler kaseh..kty dulu pun g ngaji jauh..siap lalu bawak pokok berhantu lagi..huhuhuuhuhu..

atty's said...

@hOtMaMa

lela..tu ler..risau kita keje anak nak g sekolah kan .

atty's said...

@Zue AnnaLeeya

itulah..kalo zue tgk budak tu..zue mesti sebak .campur tabik spring kt budak tu tau

atty's said...

@Cik Ina minat Do do Cheng

sama le ..aty dulu pun buat sendiri

atty's said...

@Azueriena Norash

itulah semangat dia nak g kelas kan