Feb 18, 2011

Kalau Mertua dah tak suka ?

Semalam seorang kawan aku
Menangis-nangis kol aku , aku kasi nama Ani
Ani kol-kol aku , cakap dia bergaduh ngn laki dia pasal mertua dia
Sebenarnya masalah ni lama dah
Ani tau ..dari makcik-makcik belah laki dia dan adik-adik iparnya sendiri
Yang mertuanya memang tak sukakan dia , benda ni lama dah Ani pendam

Agaknya semalam Ani dah tak tahan
Dia pun ceritalah dengan suaminya
Sebenarnya dari dulu lagi aku dah banyak kali cakap
Jangan sesekali kita ungkit pasal Mak suami..nanti suami marah
Selagi boleh pendam , kita pendam..itu satu pengorbanan jugak

Semalam masa Ani kol aku agak membizi sedang menginterview orang
Jadik tak dapat nak layan lama
Tapi belah petang aku pergi jumpa Ani sekejap
Yang sebenarnya , buat apa lah kita susah payah nak jaga hati orang , tapi akhir hati sendiri yang merana
Ye.aku faham perasaan Ani..sedaya upaya dia kalau boleh nak perbaiki hubunganan dia dan mertua
Tapi kalau macam-macam benda dia dah buat , tapi tak dihargai, sampai bila lagi dia sanggup bertahan

Ani tanya pendapat aku
Kalau aku kat tempat dia macamana
Aku kata lain orang lain , kalau aku , aku memang jenis tak pandai nak amik ati orang nie
Kalau orang tak suka aku buat tak tau jer , aku hidup je dalam dunia aku sendiri , tak pedulik kan orang lain
Janji aku bahagia bersama family aku ..cuma satu jer janganlah sesekali kau burukkan atau mengadu pasal mertua kau pada suami kau ..suami kau tidak mungkin akan dapat terima, sebab itu maknya
Apa yang pahit lebih baik kita telan je sendiri , buat je tak tau,sabar je banyak2 ..cuma berdoa je semoga  satu hari nanti hubungan itu pulih.

Tapi lain orang lain pendapatnya ,Tepuk dada tanya selera memasing

Pada yang bahagia bersama mertua , jaga lah hubungan itu bebaik , orang kata hidup ini tak selalunya indah
Sekejap kita kat atas , kita tak tau bila pulak kita akan berada di bawah..

.

62 comments:

Ati Masrif said...

kita fhm sgt perasaan kwn tu
dulu kita pun ada prob mcm tu
maklumlah hubby tu bongsu lelaki

tapi kita berusaha ambil hati dia juga
kerap call tanya khabar
kirim benda2 pada MIL di kg
berbaik dgn semua adik beradik hubby

alhamdulillah..lani MIL pula
selalu call kita..hihi


Jom baca: MEDAN TANGGA

Ms.Lilies said...

mertua..mcm mak sendiri..
susah juga kalo lama2 gitukan..

eMMe said...

kak atty, camner tu? kalo leh tahan, tahan la kan, dgn mak metua, tapi sampai bila kan, kalo amik ati mak metua pun tak jalan gak, cenne sis? janji suami sayang kan sis...tapi kesabaran kite ada hadnya...berdoa pada Allah agar dilembutkan hati mak metua kita...amin.....

wantie said...

Syukur Alhamdulillah my MIL baik sesangat.

sebab masa sebelum kawin mak pesan, kalau nak org sayang kita, kita kena sayang org tu 100x lebih. Maksudnya kita kena tunjukkan kasih sayang kita dulu, i'allah kasih sayang yg kita harapkan akan datang dengan sendiri.

Tapi, bagi yg tak ngam dgn mertua tu, saya turut simpati. memang perit bila kita terpaksa bersama-sama dengan org yg tak suka kita.
Anggaplah ini dugaan, then bila dapat menantu nanti jgn buat cenggitu pada menantu k.

wahida said...

kak, saya mmg simpati sgt pada wanita yg ada masalah ngan family mertua...
saya bersyukur sgt2 dianugerahkan mertua yg sgt sporting dan x suka masuk campur hal anak cucu...alhamdulillah...

semoga kawan akak tabah hadapi liku2 hidup berumahtangga ni...

sW33tdARLiNG said...

betul tu! kalau rasanya kita tak mampu nak tambat hati MIL, tak payah susah2... tapi jgn sesekali kita ngadu kat suami pasal mak dia... adik beradik pun jangan! cuma kalau kita terima kutukan dari suami pasal mak kita... apa yang kita rasa?

Cik Ina minat Do do Cheng said...

betul tu apa yang aty cakap. kalau dengan mak mertua tak boleh ambik hati. selagi boleh simpan kena simpan. Kalau kita dah melawan, nanti dah jadi lain. Biarlah selama mana dia nak wat cam tu.

Sidratul Muntaha said...

yup kak
seseklai jgn mengadu pasal adikberadik or mak bpk laki pada laki sendiri.
sebab,buruk2 pun..
depa masih darah daging..
lagipun..
pasal mak ni..
kan diaorag yg lahirkan
yg cebok berak kencing sume..
tu pentingnya doa,ikhtihar dan redho..
aku takdelah gaduh dgn mertua sbb mak mertua aku mmg aku tak kenal lansung masa kenal laki aku sebab baru meninggal 4 bulan.
dgn bpk mertua, dia sempat jaga ank aku kejap sebelum meninggal.
pak mertua aku jugak yg byk support aku dari segi emosi masa aku ade krisis dgn mak bpk aku
sil n bil aku?!
alhamdulillah..
sgtlah baik dan membantu masa aku terkontang - kanting tu.
laki aku sendiri pun sgt tak suke klu abg2 or kakak dia ada org komplen2 sbb depa jugak yg tolong sekolahkan n cebok berak dia dari kecik.
laki aku 13 beradik.hidup semua n ade kembar.
laki aku anak bongsu.
cumanya..
laki aku selalu pesan,kena sabo dan selalu sabo bila ade konflik.
itulah namanya hidup...

Zue AnnaLeeya said...

setuju tuh kakty... wlupon kita kecik ati sgt pon dgn mak mertua, jgn citer kt suami... itu mak dia kan????

tp Alhamdulillah hubungan saya dgn mertua sgt baik... MIL klu nak gi mana2 pon, mesti ajak saya wat teman... hehehehe...

I-sya said...

nasib saya ni di terima seadanya dlm family in-law.

alhamdulillah...

harap kawan akak tu sabar. betul mcm akak ckp, jgn sekali-kali cerita x baik ttg MIL kat hubby. even org citer buruk mak kita pun kita xle terima gakkan.

MrS. F!zA said...

yelah buruk mna pon dia mak suami kita..kita ni siapa bukan darah dging dia pon..dh tntula suami marah bila kita burukkan org yg lahir dan besarkan dia..

Zura said...

kesian kawan kak atty...harap nanti akan ok balik ngan mentua...
nasib baik zura nya mentua baik sangat..

Kaseh said...

bab jgn ngadu kat suami pasal mak mertua aka mak suami tu sendiri adalah mmg benar belaka.. sama gak jgn sesekali mengomplen apa2 tentang suami pada mak mentua aka mak pada si suami.. pokoknya simpan sendirii...tapi walau macammana pun..mak mertua tetap mak gak ..so nak taknak sejahat mana mentua tu buat kat dia..kena terima.. biar ALLAH je la yg balas..

✿etiey erywan✿ said...

kak.. mcams edih je dgn cerita kwn akak tu. tp saya pun mmg jenis macm akak. org tak suka, buat tak tahu je. lantaklah yg penting kita happy dengan family kita.

alhamdulilalh lah setakat leni, hubungan dgn mil sgt baik. tp itulah kita kena selalu ingtkan, bumi ni bulat.. kdg kita d ats, kdg kita d bwh.. dah namanya idup

Dee said...

syukur..MIL dee adalah terbaik buat dee skrg ni..ipar duai pun..kita ni bila org smpikan apa2..dengar je..tp masuk telinga kanan keluar telinga kiri..jangan lebih2..lebih baik berada di luar mereka2 yg bergossip..jgn ikut campur..kalo x puashati dgn MIL..sabar jelah..doa, teruskan berbuat baik dgn dia..insyaallah, dia akan sedar juga..yg kita adalah menantu terbaik buat dia..jangan sesekali mengata mak mertua dgn suami kita..serupa juga kita x suka suami kita mengata mak kita..harap kawan kty tu byk2lah bersabar..

Zura said...

perit tue nk telan sume tue...smpai bilelah agaknye dpt bertahan...

Hezesuze said...

oh ze duk ngan mertua...so far so good...selalu abg pomen yang komplen sndiri mak dia ahaksss

pRincESs_N said...

N rs N pn cm k.ty...wat dunno jekk..

azzey said...

masaalah hubungan menantu ngan mertua ni mmg selalu terjadi kan. yg penting kene byk sbr jelah..:)

mama tisya said...

tu la ..dlu b4 kawin bila kita slalu tgk citer ibu mertua sure pk negatif...ada mertua yg ok ada yg tk ok...tp jgn sesekali citer kt suami kalo tk suka psl mertua..kita pn dh lama stay ngan mertua dr sejak kawin..thn ni nk msk 5thn..alhamdulillah mertua ok

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

takut kan sis..harap2 semua tue di jauhkan la dari kita semua...

rasp said...

cara u cam i le sis...
dan i pun tak pandai nak jet2 org nie...
trimalah i seadanya...
tapi i syukur my MIL baik orgnya...

ALoNa CintamaniszLite said...

erm..betui kty..lain org..lain cara menangani permasalahan.
Dulu sy pun jenis 'amek kisah' tak kira ler masalah apa pun wlpn bkn masalah rumahtangga..cepat je nak tertekan kalo hati tercuit. Tp lama2 dh ada imun dh. Dh tak amek port pun hal remeh-temeh yg boleh menyesakkan otak ni..huhu..
Asal kita bahagia bersama keluarga..itu pun sudah besar maknanya.

Cik Wanie said...

alamak,
wanie x kawin lagi,
so x berapa arif sgt pasal hal2 mcm nie,
tapi rasanya kena pandai amik hati mertualah kowt kan akk,
hurm...

Nur Misnan said...

MasyaAllah... aku simpati atas
nasib sahabat sis..
pesan padanya agar banyakkan bersabar
dan cuba pulihkan kembali hubungan dengan suami..

perbanyakkan selawat, istighfar dan
solat duha setiap pagi serta
jangan tinggalkan solat terutama
subuh
kerana setiap bacaan doa kunut
terlalu banyak hikamahnya
salah satunya orang disekeling kita
lebih menyayangi dan menghormati kita... insyaAllah...

animob said...

kite xkawen lg..tapi risau jadi camni..sebab nampak mcm ade potensi jer kite pon.huk2..

Nana said...

btol la kaka
jgn sesekali cite kt suami
pasal hal2 mak dia
kot ada yg kita xpuas ati ke apa
kita ni sebagai org muda
kena patuh la ngan org tua
biar pun dlm hati memendam rasa
bak kata akk
tu pengorbanan juga kan

kak ina kl (1) said...

betul..jangan burukkan mak hb..memang mereka tak suka..isteri boleh cari lain tapi ibu tak boleh di cari ganti.

jomlah join contest akak..esok hari terakhir

kswsk said...

ati mertua lg shh nak jaga dr ati mak sendiri..betul ke tu kak..

azayani alim said...

dulu pon saya selalu sangat suka stress2 kan otak sebab kecik hati ngn family mentua. tp lama2 saya dah belajar, adap family dia ngn kita tak sama. jadi kadang tu kalau terasa dkasari bahasa nya saya buat tatau je lah..

harap hubungan rumahtangga kwn sis tu akan pulih~peace no war :)

zino said...

kedua mertua dah tak ada..

atty's said...

@Ati Masrif

aLhamdulillah ..hubungan ati ngn mil okeh ye

atty's said...

@Ms.Lilies

itulah kan..!

atty's said...

@eMMe

itulah..ani tu dah tak tahan le tuh

atty's said...

@wantie

tu lah kan dugaan yg maha hebat.

atty's said...

@wahida

terimakasih,.!

atty's said...

@sW33tdARLiNG

itulah kan baik berdiam diri je.

atty's said...

@Cik Ina minat Do do Cheng

itulah kan..sabar je lah banyak2 kan .

atty's said...

@Sidratul Muntaha

itulah kan ayu kena bykkan bersabar.

atty's said...

@Zue AnnaLeeya

alhamdulillah ye zue..untung zue

atty's said...

@I-sya

timaacih cha

atty's said...

@MrS. F!zA

itulah kan apa pun kita kata ..itu mak dia kan !

atty's said...

@Zura

itulah sian..tp nak buat camne.kena byk bersabar je lah !

atty's said...

@Kaseh

kan kaseh..serah jelah kat allah yg menentukan

atty's said...

@✿etiey erywan✿

itulah kan yg penting kita happy ngn suami dan anak2 kan

atty's said...

@Dee

itulah harap dia dpt byk2 bersabar..insyallah

atty's said...

@Zura

siankan zura!

atty's said...

@Hezesuze

lagi bagus abang pomen..ekekekeke!

atty's said...

@pRincESs_N

itulah kan N..buat derk je

atty's said...

@azzey

itulah kan azzey..bykkan bersabar je lah kan

atty's said...

@mama tisya

alhamdulillah .untung amy ..

atty's said...

@PuRpLeLiCiOUs LoVe

amin..mudah-mudahan..

atty's said...

@rasp

alhamdulillah ye sis..

atty's said...

@ALoNa CintamaniszLite

betul ckp alona..buat pe nak sesakkan kepala kan ..janji kita happy ngn family kita..itu yg paling utamakan

atty's said...

@Cik Wanie

leh lah amik apa yg baik utk jadikan pedoman ye wanie

atty's said...

@Nur Misnan

thanks..nanti kty kasi semua tip ni kat dia ye..terimakasih ye.

atty's said...

@animob

mudahan2 tidak.amik ler apa2 nasihat yg kawan2 blogger kasi ni ..buat pedoman ye

atty's said...

@Nana

tulah kan nana..sesekali kita kena berkorban ..kan

atty's said...

@kak ina kl (1)

betul apa kak ina cakap thanks akak ..

atty's said...

@azayani alim

thanks azayani.

atty's said...

@zino

al fatihah utk ke dua-dua arwah ..amin

cikbedahlaser said...

baru je bincang kes ni dgn opis mate smlm..
mostly yg bercerita tu.. mak die kawin dlu.. mak mentua die tak suke..
mak saya pon berada d tempat yg sama..
persoalan nye.. kenapa klu zmn mak kite dlu.. rilek je kena caci maki.. tp smpi jaman kite.. x leh nk tahan?
hmmm sesungguhnye.. peradaran zaman membuat keadaan berubah....

utk k.ani... sy xde pengalaman.. melainkan pengalaman mak saya.. yg zmn die tak sma dgn zmn kite.. mak sy cume.. telan n sabar je dgn perangai mak mentua die.. smpi skrg.. n skrg.. mak mentua die.. mengharapkan mak sy utk jaga die...
tp ego die masih teratas...
masih mak saya bersabar..