Nov 11, 2010

Pelangi

Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warna merah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.

info dari google

 gambar yang aku snap pagi tadi..
 Pagi tadi , masa keluar rumah nak hantar kakak pergi sekolah 
pandang atas..ada pelangi
firdaus pun perasan..cantik sangat pelangi pagi nie.
dia pun tanya , macamana pelangi tu terjadi mama.

aku terangkan lebihkurang camnie lah :
Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara.
Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan.

Pagi2 dah dapat tengok pelangi..
dalam hati pun rasa macam ada pelangi 
dalam hati rasa berwarna-warni
lelagi bos tade hari ini 
hoyeeh..sukati..arini aku jadi bos..hihihih.
bos outstation, 
kuli bermaharajalela

30 comments:

Mak Su said...

sy pun suka pelangi. pelangi sangat menyerikan hati :D

apatah lagi kalu bos tak dak ;p

p R i n c E S s _ N said...

suke sgtt tgk pelangi...tp x prasan plak pg td..

dilaOHdila said...

ramai yang citer pagi tadai ada nampak 2 pelangi. kul baper ni atty? aku pagi tadi kuar lambat

atty's said...

@Mak Sutu lah maksu..bila tgk je pelangi , hati terus happy berbunga2..lelagi bila bos lak tade kat opis.

atty's said...

@p R i n c E S s _ N ada N.pagi tadi..cantik sangat

atty's said...

@dilaOHdila sekitar pukul 7.10 - 7.40 camtu dila..

[-suziey-] said...

gigih kakty buat pasal pelangi..hiks..

Zura said...

baru ari ahad tue nmpak pelangi...tp otomatik plak takut nk tunjuk ngan jari telunjuk...bknnye ade pape pun kan..hehehe

Hezesuze said...

wow! cantiknye pelangi itu kty..tu menandakan hari yg ceria buat kty kan...sbb boss xde haha

Ms.Lilies said...

kekanak ni suka beno ngan pelangi...asal nampak mesti excited

sweethOneY said...

saya obses pelangi kak. hehe. siap klo drive sorang2 tu tibe2 nampak pelangi, klo ada tempat benti kt tepi.. benti japppp tengok sampai habis.

tunang kata saya jiwang gila! ahaha

NURUL said...

nurul berangan nak buat tema party raina colorful mcm ala2 pelangi. hehe :)

akak ingat nurul lg tak

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

dulu masa kecik2..suka sangat tengok pelangi..siap nak tunggu bila pelangi nak muncul...

Ciklinn said...

ciklinn lma tak nmpk pelangi.. huhuh..

kak yatt jgn tunjuk2 nanti ilng jari hahaha

mEiZ SHA said...

ooo
bos xde dlam hati ada pelangi ye...:)

sama laa kite..
suke tgk pelangi..:)

masviona said...

kak ty mas pun nampak pagi tadi masa nk kuar g keje tp sayang avin xsempat nak tgk weols tunjuk2 atas dia dok carik2 tak jupe...hahaha

kakyong said...

lama dah tak nampak pelangi.. sbb sini hujan lepas jam 5.. pastu terus mlm... huhuu

CuTeMiUt78 said...

pelangi... kita pun skeee tgk pelangi cantik je kan

atty's said...

@[-suziey-]untuk fir ..nanti..

atty's said...

@Zura
kty lupa tau pasal mitos jgn tunjuk pelangi tuh

atty's said...

@Hezesuzeitu ler ze..berbunga2 ati ku

atty's said...

@Ms.Liliesbetui tu mimi..sbb pelangi colourful..

atty's said...

@sweethOneYwahahha..sebab bila kita nampak pelangi tu izza..kita rasa happy

atty's said...

@NURULgud idea gak tu nurul..ingat apa

atty's said...

@PuRpLeLiCiOUs LoVepurple..lepas tu siap buat pelangi sendiri..lak tu

atty's said...

@Ciklinnlin..kty lupa langsung pasal jgn tunjuk ngn jari

atty's said...

@mEiZ SHAtu ler pasal ninie.

atty's said...

@masvionatu lah ..cantik sgt ..pagi tadi nya mas

atty's said...

@kakyongnanti kalo ade jgn lupa snap pic tau

atty's said...

@CuTeMiUt78 itu ler rina.pelangi tu cantik