Sep 29, 2010

Cerai Atas Persetujuan Bersama

 Sebenarnya sepanjang perkhawinan kaknida.
dah banyak kali kaknida dan suami pergi kaunseling..
pasal apa ..biasalah .si suami curang..menipu bini..
tapi berulang kali kaknida memaafkan si suami
kalau nak citer apa sisuami buat .3 hari 3 malam belum tentu abis


tapi rupanya kali ni kaknida..nekad.memfailkan perceraian beliau 
keputusan telah diambil.diaorang suami isteri telah dikaunseling.
dan persetujuan dicapai..
mereka setuju untuk bercerai secara damai .

kiranya penceraian telah dipersetujui kedua-dua pihak .
ada satu borang telah ditandatangani .untuk persetujuan dari kedua-duanya 
jadiknya pada 27 sept..diaorang diminta hadir ke Mahkamah .

Sepatutnya pada 27 sept.
Talak akan dilafazkan di depan Tuan Hakim..
tapi malangnya ..si suami tidak hadir..
atas alasan tiada cuti.


Jadik nya satu tarikh lain telah diberikan .
andai sisuami tidak hadir lagi ..waran tangkap akan dikenakan ..
si suami boleh di denda kena bayar saman.atau dipenjarakan ..
sehingga tarikh perbicaraan..

Sebenarnya ..antara mereka..
aku tak campur sangat ..
aku hanya temankan kaknida je.
aku taknak campur apa pun keputusan yang kaknida buat..
andai apa pun keputusan yang kaknida ambil .akan akan kasi sokongan .pada dia.
Kaknida kasi tau aku ..keputusan yang dibuat ini 
adalah atas nasihat dari kedua2 belah keluarga dia dan adik ipar duai dia..
dia kata .semua pihak cakap .boleh ke kaknida bersabar lagi..

Kadang aku ada jumpa suami kaknida..
tapi kami borak je macam biasa .tak sentuh langsung isu dia ngn kaknida..
bagi aku itu hal diaorang..
cuma harap .si suami .redha..keputusan si isteri muktamad..
telah banyak kali kasi peluang.tapi tak pandai menghargai..
selembut isteri tu ..kalau sekali dia buat keputusan.
susah dah nak patah balik ..time tu ..aku sendiri pun takleh nak tolong dah ..

Balik dari Mahkamah, aku ajak kaknida pergi satu umah bff kitaorang..
kak nida dah 4 tahun tak jumpa..tapi aku selalu je jumpa..sbb style aku .
bz mana pun aku .kadang aku ada gak singgah jumpa kawan2 aku .
sekurangnya agak terhibur jugak hati kak nida dapat jumpa kawan2 lama..
cuma kami kena rahsia kan apa yang jadik pada kaknida..

Balik dari jumpa kawan lama kitaorang
aku terus antar kaknida balik .
dia nak bayar segala duit minyak bagai..
duit aku belanje dia makan bagai.
tapi aku tak terima..amik lah duit tu kasi kat anak2 kaknida sebagai duit raya dari aku 
walaupun aku tak banyak duit.tapi kaknida lagi kurang duit dari aku .dia tak kerja..
sekarang meniaga kuih je depan rumah mak dia.

Dari airmuka kaknida..masa aku nak tinggalkan dia.
aku tau ..dia sedih.terharu..tapi dia tak tercakap
banyak kali dia ucapkan terimakasih..

lepas antar kaknida , aku pergi lah beraya lagi.
rumah norish lak ..norish masakkan aku kuewtiaw..punyalah sedap
aku suka norish ni pulak..andai aku dtg umah dia..walupun dia preggy ..tak sehat 
dia still masak .utk aku .cuba layan .aku sebagai tetamu dia.sedaya upaya dia..

Penyudahnya hari isnin tu
aku lambat sikit..gerak ke site..
Tapi aku puas hati..rupanya hari isnin tu
tuhan kasi can aku jenguk kawan2 aku ..
kalau tak kerana ada hal .aku rasa mmg aku tade can nak beraya ngn kawan2..

kadang aku sedih lihat kawan aku susah..
sedih dengan apa yang terjadi pada kawan2 aku .
tapi aku tau ..kawan aku seorang yang tabah, kuat..
isnyallah ..ada hikmah atas apa yang berlaku .

18 comments:

Hezesuze said...

akhirnye kak nida membuat keputusan..hope kawan kty tu tabah menghadapi hari2 berikut ye...

CuTeMiUt78 said...

oh.. begitu ke kesudahannya... kesian kak nida.. apapun ada hikmah di sebaliknya kan kty

iena hamdi said...

kirim salam kat kawan kak ty tu.. apa pun jua keputusan dia.. iena doakan yang terbaik utk dia.. moga dia akan menjadi kuat dan tabah...

sampaikan salam dr iena utk dia ye kak ty.. biarlah menangis hari ni.. dari kita akan menangis dan terus menangis setiap hari.. moga selepas ini dia akan terus ketawa dan ketawa

:: p R i n c E s S _ N :: said...

bile tgk kwn ssh..mane bole bntu..kte bntu laa k.ty..kan..

Azueriena Norash said...

azue harap kAwan kak yatt tabah hati...azue doakan agar dier dpt keluar dari masalah ini...

kadang2 kiter susah hati biler kawan kiter sedey kann..waktu mcm nie ler kiter perlu berikan sokongan utk kawan kiter tu semoga dier semakin kuat mengharungi segala dugaan yg mendatang ehhh

Softtouch [Hanim] said...

kesian kwn akak tu..mgkin kesabarn dia ditahap dah abis dah itu lah dia buat keputusan mcm tu..

sedih bila bc dia tlg mak dia jaga kuih...smpai ati suami dia buat mcm tu..semoga kak nida tabah

Diarihatiku1976 said...

cian yekk.. tapi saya faham perasaan dia.. sbb akak saya pun sama kes nya

momguess said...

kite pernah hadapi
dan tau mcamer perit nye hidup bile bercerai
hope knida strong

Joy said...

mendoakan yg terbaik utk kwn akak tu...

zura@iwan said...

mgkin ada hikmah disblknya....kita sbgi sorg kawan hnya mampu mberi nasihat dan sokongan....tp mmg kesian tgk kwn2 susah kan....kita nk tlg byk2...kita pon hidup sederhana...

Sidratul Muntaha said...

aku pun kak
ade sorang kawan mcm akak ni
dah selesai pun kes cerai dgn bekas laki dia even kena tuduh mcm2,kena liwat masa kawin n tak bg nafzah zahir dan batin yg betul.
laa ni plak,sbb anak tak sah nasab..
kawan aku yg jaga.
tapi si bapak punya bongok gi repotr kat spiatal kata ank kena dera..
la ni ank kat jkm smpai 13hb.
sialkan?
si mak tu berjuang nyawa melahirkan ank,membesarkan,menyekolahkan.
si bapak plak sedap - sedap nak amik ank tu..sedangkan si bapak dah ade bini baru dan bakal ade ank yg bakal lahir.
motip sebenar,biar duit bekas bini dia tu mengalir pada dia jer kengkunonnya tuk perbelanjaan si anak sedangkan kwn aku ni lansung tak mintak ape2 dari dia pas bercerai sbb anak diaorg ni anak tak sah nasab.

ieda said...

salam...moga sahabat itu (kaknida) tabah & sabar menghadapi dugaan hidup.

dilaOHdila said...

semoga kawan atty tabah menghadapi ujian ini......

Liza said...

atty seorang sahabat yg baik, berada bersama susah dan senang, payah nak dapat kawan camtu

IEYNA said...

simpati dngn nasib kwn kak aty...perkara yg paling ditakuti dialam perkahwinan :(

smga kwn kak aty tabah...

atie said...

Nak buat macamana ty,kadang2 kita kena fikiran diri sendiri juga bila kesabaran sering dicabar oleh insan yang paling kita sayang, harap kaknida tabah mengharunginya..... sentiasala beri semangat pada dia, ty... hari ni mungin hari dia kan...

kakyong said...

kak ty,
bertuah kawan2 dpt kawan mcm kakty...

SyimSyim said...

semoga kawan kak atty tuh diberkati...tak sanggup dengar kaum sendiri susah...
kak atty pun...baik sgt...=)