Aug 19, 2010

Kesian Tapi ............

Semalam firdaus..kembali ke sekolah .
dia dah tak berapa demam..badan pun tak panas..dah .
tu yang dia pergi gak sekolah ..
tapi aku pesan .kalau rasa tak sehat ..suh cikgu kol mama.
balik je dari sekolah ..
dia lesu sungguh..kesian sangat ..cakap gak ngn dia .kalau tak larat..firdaus berbuka lah ye..
sebab badan dia lemah sangat sebab kurang air.lelagi bulan puasa nie .
tapi dia tetap taknak berbuka..
dia kata sapa tak puasa..nanti kat akhirat .
kena berenang dalam air liur orang yang berpuasa.
kan main lagi ..dia terangkan .
macam tu jugaklah dia cakap kat kawan2 dia yang tak pose..

Lepas tanggal baju semua..aku suh rehat kejap .
lepas tu mandi..lepas mandi ..fir terus amik selimut.baring.terlelap sekejap sementara 
tunggu waktu berbuka.
bila berbuka..dapat lah dia abiskan setengah nasi ..
air ada lah dalam dua gelas..
lepas tu .sambung tidur balik .sampai sahur.
dalam dia tidur tu ..aku puas kejut setiap satu jam 
suh dia minum air..kadang dia nak .tapi banyak yang taknak .
ubat kena terus makan .sampai betul2 sembuh 
bersahur pun ..sikit je jamah nasi .
pagi tadi aku siapkan mihun sup..tu pun hirup kuah je.
yang selebihnya .kakak..yang abis kan ..
suh makan nasi ..dia langsung takde selera..
risau gak dengan keadaan dia ..harap firdaus cepat lah sembuh sepenuhnya .

24 comments:

cheqna said...

moga fir cepat sembuh kak
memang bimbang kan..

Ietams said...

kesian fir tak sihat
tapi tetap kuat semangat nak puasa juga

Softtouch [Hanim] said...

kuat betul semangat dia ...kesian fir..semoga cpt sembuh...

☆ lieya latif ☆ said...

kagum lieya tgk fir kak...sakit2 pun nak juga puase ..... bagus fir....

akak, kalo dah berlarutan demam tu akak bawak la kak gi cek darah......harap2 fir cepat sembuh n kuat nak puase....

Zura said...

alahai semangatnye dia nk pose...

Queen said...

insyaAllah..semoga cepat sembuh....

kadang tu sebab cuaca sekarang kan tak menentu..badan tu dedar2...kalau berpuasa..memang jadi tak sehat la sangat2...

dedar ni memang lambat baik.takpe..bagus fir...bior malu pakcik2 yang tak pose tu kan sayang...

POSH76 said...

siannyer dia nak melepek camtu..tp kalu sakit camna nak puasakan...makan ubat yer fir...dah sihat leh puasa taw

marinahunny said...

bagus la fir, tp sian plak kat dia.

Ruziawati Bukhari said...

bagus fir habiskan puasa.. harap fir cpt sembuh ok?

rasp said...

sian kan dia...
tapi bagus lah dia semangat nak berposa tu...
smoga cepatlah dia sembuh...

CuTeMiUt78 said...

alahai sian fir... fir kena makan ubat supaya cepat sembuh... kty, byk kan dia minum air 100 plus..

Connie said...

ciannye... gigih nak pose jgk...
Moga cpt sembuh yea...

Alimaz-Kembara Terasing said...

ya allah kau sembuhkan lah anak ini..... sesungguhnya doa seorang ibu itu makbul bulan mulia ini

atty's said...

tq uols semua mendoakan kesihatan firdaus..

yatie said...

semoga firdaus cepat sembuh...

biasalah kita mak-mak kalau anak demam ke even sakit tangan pun dah risau...

Lynn said...

bagusnya firdaus demam2 pun puasa... semoga cepat sebuh

Nurhayati said...

alahai siannya fir.. walaupun tak sihat gigih gak berpuasa. leh jadi contoh tuk anak2 ni ;)

Nana said...

sian fir...cpt baik ye

Hezesuze said...

alalala kesianye fir...kalo demam mmg xlalu makan le kty..

smoga fir cpat smbuh...

mummysyafie said...

kesian kat fir, hati dier cekal tuk sambung puasa gak kan. makan pun takde selera bila badan tak sihat ni

harap fir cepat sembuh yer..

Iera said...

Moga Fir cepat sembuh...

SyimaSyaz said...

kesiannye dia.....demam pun nak puasa...aduii sian sgt..

SyimaSyaz said...

eh...semoga fir cpt sembuh...semua risau kat fir...

kakyong said...

kuat semangat sugguh si fir.. semoga cepat sembuh & berselera makan...