Jul 20, 2010

Hati Yang Kau Sakiti

Semalam kawan aku kak nida (bukan nama sebenar)
kol aku ..dia cakap ada sesuatu , yang dia nak kasi tau aku 
aku dah mula berdebar..

walupun aku bz,..nak uruskan anak2 aku 
tapi aku harus luangkan masa tuk nya walupun seketika
aku tau saat itu kak nida amat memerlukan aku 

balik kerja , aku terus ke rumah kaknida
dan kami lepak di taman ..
dia pun memulakan cerita..nya ..mengenai suaminya 
cerita mengenai suaminya ini ..bukan sekali dua aku tau 
ini dah kali keberapa..

aku tau kaknida sangat sedih 
mengenangkan kecurangan sang suami yang telah acap kali 
walupun berulangkali memohon maaf ,merayu ..dimaafkan .
kaknida ..sering memaafkan ..
tapi untuk kali nie..aku rasa hati kaknida ..
dan tawar hati ..sekali , dua , tiga..tapi  buat  ke 4 -5 kali 
kaknida dah betul-betul tawar hati 

aku tau ..kaknida seorang isteri yang solehah ..lemah lembut..
sering menghulurkan bantuan kepada sang suami ..
tapi kerana kelembutan kaknida .dia sering ditindas.
tapi aku bersyukur..kaknida masih mempercayai aku .
masih sudi untuk bercerita mengenai masalahnya dari dia memendam rasa seorang diri 

atas nasihat adik beradik , ipar duai 
ramai yang memberi cadangan supaya kaknida berpisah buat sementara waktu 
berpisah bukan ertinya bercerai ..tapi setakat ingin mengajar sang suami 
hanya kak nida sahaja yang boleh mengajar suaminya ..
bagi aku cadangan itu ada benarnya ..
tapi kaknida harus ke Pejabat Agama utk membuat laporan mengenainya dan tindakan yang kaknida ingin laku kan ..supaya tidak digelar isteri yang nuzyus/derhaka..sebenarnya kes kaknida nie .dah banyak kali , di report ke pejabat kadi..mengenai hal yg sama

Untuk kaknida yang telah aku kenali lebih 19 tahun
apapun keputusan kaknida
apapun yang akan terjadi
aku sebagai seorang adik dan sahabat mu ..senantiasa ada di saat dirimu susah dan senang..
nanti kita pikirkan tindakan selanjutnya..
harap tuhan masih memberi jalan untuk kita..
dan harap kaknida bersabar..walupun banyak kali dah kaknida mempertahankan rumahtangganya
kadang ada sesuatu yang harus kita lepaskan
setelah berulangkali diberi peluang..
memaafkan memang senang
melupakan segala-gala perbuatannya ?
jangan sampai jadi duri dalam daging
pasti yang berlaku ada hikmahnya

36 comments:

miEz haNeM said...

sedih bila dgr kes macam nie..
even kat biro bantua guaman..hari2 kami disogokkan cerita isteri yg didera suami..

kenapa dunia makin kejam..penindasan terhadap wanita patut ditegah..hak kene diperjuangkan..


kak atty..moga akak terus jadi pendengar setia untuk kawan akak tu..sng2 bawa dia ke BIRO BANTUAN GUAMAN..
if anything..just call me ya kak..

atty's said...

hanem@ tu ar..kty pun sedih ..bila dia citer..tau dia lagi sedih .jadik kty cuba happy kan dia..

cheqna said...

kty
status fb cheqna maring ke maring dulu
memang sedih..
moga kawan kty tu tabah..

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

sedih bila dengar kes rumahtangga mcm nie...bila si isteri setia dan baik..suami plak buat hal...ada kes plak di mana si suami setia dan baik, si isteri plak buat hal...ntah lah...semoga rumahtangga kita di jauhkan dari perkara2 begini

buat sahabat kak ty...moga dia terus tabah...

Aleeya said...

cian kak nida, moga dia tabah, erm tabahnye dia ..lama tanggung derita, sah2 dia isteri yg amat baik dan penyaba, klo yaya diperlaku gitu, babaaiii la jwbnye..huhuu..nampak sgt yaya bukan isteri yg penyaba heheheheh

*Miss Geli^ said...

kak,
bgtau kak nida, setakat repot kat pejabat ugama pasal tindakan dia kuar rumah tu, tak cukup..

suh kak nida bagi sms kat laki dia,
"izinkan saya keluar mencari ketenangan"..then simpan sms yang suaminya repli tu..sebab nanti kalu jadi sesuatu yang buruk, pihak suami bole pertikaikan tindakan isteri keluar rumah..ini serius kak..bukan tipu punya...

memangnasib perempuan, bila kita cintakan suami, kita terima baik dan buruk suami..tapi kalu isteri screw up, sekali je cukup, agak agak, suami nak terima kita lagi tak??

Zura said...

dasar lelaki...hehehe

pape pun pk dlm2 sblm buat keputusan tp klau dh smpai 4-5 kali sapa tak tawar hati...

honeylanz said...

doakan yg terbaik utk kaknida tu..

Hezesuze said...

agree ngan Miss Geli tu...kekadang lelaki ni akal dia pajang...event salah dia pun kalo bleh dia nk carik kesalahan kita...

the best thing is pergi pejabat ugama buat aduan...so nnti dowang akan panggil tuk bagi kaunseling dulu...

Dee said...

moga kak nida tabah menghadapi dugaan ini..moga tidak berakhir dgn perceraian..tp hati wanita kalo dh hancur entahlah..kak nida yg memikul tentu lg berat..

Softtouch [Hanim] said...

sedih bc pasal kak nida nie..moga dia tabah menghadapi dugaan itu...

Sidratul Muntaha said...

mudahan Allah beri Kaknida sepenuh kekuatan dlm mengharungi ujian ini.

sI tEDI said...

semoga kak nida temu ketenanangan dan si suami sedar diri dalam temph berpisah sementara

ikiqzana said...

kesihan gan kaknida.. semoga tabah menghadapi dugaan ini.

atty's said...

@cheqna TQ CHEQNA..

atty's said...

@zAnNa@mAMaBaTriCE itu lah kan zana..supaya tak terjadi kpd kita..amin

atty's said...

@Aleeya kty sama ngn yaya..kalu kty dah lama babai..

atty's said...

@*Miss Geli^ nora..okeh .nanti kty bagitau dia .okeh gak idea tu ..tq..

[-suziey-] said...

haihhh..tkt btl baca kisah isteri ditindas ni..xtau untung btl suami cenggini..

atty's said...

@Zura
tu ar zura dah byk kali buat perangai

atty's said...

@honeylanz tq has

atty's said...

@Hezesuze wokeh ze..tq for ur suggestion

atty's said...

@Dee
tu ar kan ..kalau betui2 dah hancur..susah nak ubat

atty's said...

@Softtouch [Hanim] tq hanim..

atty's said...

@Sidratul Muntaha tq ayu

atty's said...

@sI tEDI harap mcm tu ar tedi

atty's said...

@ikiqzana harap mcm tu ar zana.tq ye

☆ lieya latif ☆ said...

sian kak....lieya sedih bace citer kak nida.....harap die kuat dgn dugaan yg melanda nie....

atty's said...

lieya@ tu ar harap dia tabah..

SyuQ said...

semoga kak nida tabah menghadapi

ALoNa Cintamaniszlite said...

dulu takde hp, sms, mms dan fesbuk pun...masalah kecurangan ni dh berleluasa..
ini kan pulak zaman dunia tanpa sempadan ni...aduhai..
Risau ngan perkembangan mcm ni.
Mcm mana ler ngan generasi akan dtg pulak??

atty's said...

syuq @ tq

alona @ tu lah kan ..dgn dunia cyber dan kecanggihan skrg.mcm2 leh jadik

Mak Su said...

sedih... :(

Liza said...

mcm senasib jer dgn kawan liza, liza ada buat entry pasal tu last week

Yan said...

semoga kesudahan yg baik utk kaknida & keluarganya..

CuTeMiUt78 said...

sian kak nida.. harap kak nida tabah menghadapi segala dugaan ini