Apr 22, 2010

SMS tipu

Masih ramai terperangkap SMS tipu


contoh SMS yang cuba menipu mangsa. - Gambar hiasan


KOTA BHARU - Meskipun berstatus pegawai tinggi kerajaan dan lepasan universiti namun mereka tetap tidak terlepas daripada penipuan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) yang kononnya menawarkan pelbagai hadiah lumayan.

Sepanjang bulan April sahaja, SMS itu berjaya memerangkap 17 orang di negeri ini yang mendakwa masing-masing kerugian di antara RM1,000 hingga RM5,000 kerana sikap tamak untuk mendapatkan tawaran hadiah cabutan bertuah berupa wang tunai.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kelantan, Supritendan Hamzah Alias berkata, jumlah keseluruhan kerugian mangsa yang antaranya terdiri daripada pegawai tinggi kerajaan, pegawai perubatan, pelajar universiti, guru, pesara dan pekerja swasta itu sebanyak RM33,825.


p/s: selalu gak dapat sms mcm nie..tapi ignore je lah ..memang tak boleh dipercayai.

17 comments:

ardinihumaira said...

KB? huhu tempat dni tu..

Nana said...

mmg selalu gak dpt sms mcm ni tp pelik la kan masih ada org yg percaya

dilaOHdila said...

betul tu..dilla pun IGNore gak. dari maxis tu pun adakala ntah2 apa gak tu. kalau x berkaitan baik jek LUPUskan atty (hehe)

Mommy Lily said...

Ada dapat jugak hari tu. katanya menang 10k dari power root. geram je nak kenakan pengirim tu balik. setkan sampai kena tangkap polis kan.

Liza said...

liza pun penah dapat, trus delete jer

♥Hernee Nazir♥ said...

btul la k.ty..slalu sgt dpt..klau btul2 mmg dh leh jd jutawan..hehehe

Solehah said...

tu la tu..skg ni mcm2 taktik masalahnya..sumtimes x terjangka.

rasp said...

mcm2 gimik dorang buat skarang nie kan...

nza said...

macam2 cara menipu...nza pn prnah brkali2 dpt msg cam gini...his, senangnya depa nk kayo....

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

yup memang tak leh pecaya punyer....semua tipu je tu...mana leh senang2 dapat duitkan

marinahunny said...

btul la kty...duit pnya psl org laju je percya..

:: p R i n c E s S _ N :: said...

x smudah tu org nk bg duit byk2 kn...

Yan said...

yanpn selalu dapat.. especially dari POWER ROOT katanya..
sumtimes ignore.. tp penah gak yan ugut balik
"aku forward sms ni kat polis nak?"
heheheheh

Aleeya said...

sokmo dapat kak...kdg nek geram huhhh

Redbloodsnow said...

zie klo time sms gnie gnie kan...org abaikan aje. kosa nk melyn..hehe

ratna said...

tok sah caya la kak ty.. mana bole duit datang bergolek-golek gitu..

ALoNa Cintamaniszlite said...

Dorang ni terlalu obses ngan hadiah wang tunai ni.
Sepatutnya..dorang dpt je sms cenggini..terus je delete.
Kat mesin2 ATM bank..dorang dh letak nota mengingatkan pelanggan2.