Jul 31, 2009

Langkah Bendul

Selalu kita tengok/dengar kalo langkah bendul ..
si adik perempuan akan berkahwin dulu dari si akak..
jadiknya si bakal suami adik tadik ..akan kasi ler cenderahati ..
buat syarat melangkah bendul. kepada sikakak.

tapi tuk kes ct kali nie ..
aku memula pelik..
adat orang jawa..banting..dari bakal suami ct..
ada kasi cenderahati utk abang ct..kononnya langkah bendul..

kebetulan lak masa tu , ct lom lagi kuar dr bilik ..duduk di pelamin..
kebetulan si faizal lak yg duduk atas pelamin tu ..elok sesangat ..
kami semua gelak kan lah faizal..adik perempuan langkah abangnya dulu..
kalo faizal tak terima cenderahati tu nanti ..akan tak kawin2 ler faizal nanti,.,.konon..nya lah kan ...nak jadikan citer

masa nie semua ketawa..

faizal dapat kain pelekat 4 psang..
kain pelekat lalalalalalalala


apa pun senarnya ..bulan Nov atau Disember tahun ni jugak..,
faizal akan melangsungkan pertunangan ngn gadis pilihan hati beliau ..
suruh buat sekali ngn cik ct..dia taknak..share2.katanya .tak besh ..
tema yang faizal pilih..ala2 cleopatra katanya .
tapi kami mungkin takan terlibat dalam majlis itu nanti ...

50 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

tu la kak kan...lain tempat lain adatnye....hik hik hik takpe alaa asalkan adat tu ttak pelik2, boleh je ikut kot.......tapi untung gak dpt adiah tu...hi hi hi

manis dak perempuan tu kakty

LotsOfLove-Pearls said...

chanteQnya gadis pink itu..
huhu..
langkah bendul...
silap2 LOL akan mendapat cenderahati dari adik..
kahkah..

ZARA 札拉 said...

betul kak~
cousin aku kawen...
abang isteri dia minta hadiah sebab langkah bendul~

rizz said...

adik rizz pon lngkah bendol rizz agknye kui3

mama double A said...

hehe yeke kira lgkah bendul gak

sya lu kawin lu dr abg sya

xde pulak pihak laki bagi ape2 hehehehe

*Miss Geli^ said...

kira faizal tu tak kawen lagi la ye.
manis orang nya..tapi sian kat faizal..sorry yer faizal..ai dah kawen..

Zura said...

pulak cm tue...

ku E said...

first time dengor langkah bendul dengan lelaki lol...

fyi: adat di perak yang sepatut nye kalau buat kenduri menyambut menantu: pengantin perempuan siap sedia tunggu duduk di pelamin dalam rumah, bukan menyambut sama di luor... hangin betul kalau depa suruh pengantin perempuan keluar baru nak masuk. no way hozey mannn!!!... :(

jane_doe3328 said...

ok gak tu, ada budak opis nie kawin... kenduri kat umah pengantin laki dulu, next week baru umah pompuan

nURmALa mAZLan said...

wah!!!!!!!!
caner tu ala² cleopatra tu?

Dee said...

wah..byklah kain pelekat yg dia dpt eh..adat org jawa ye..ok gak kan..

eedany said...

Kain Pelikat lalalala...
tetiba ingat Anuar Zain.

Cleopatra Theme? Hmmm...Interesting.

Happy Friday to you k.ty

neezareef said...

laki pn ade langkah bendowlll

seb baik dpt kain pelikat kot2 si pesal tu mintak moto bosa ko naya perantin laki kooo

Lina said...

wahhh ada taste jg yer faisal tu tema cleopatra... a'ah ekk ada jg langkah bendul lelaki yer

Softtouch [Hanim] said...

mcm2 yer adat ni..lain tmpat lain plak adatnya..eloklah kalu adat tu masih dikekalkan n xdilupakan...

lily lotus said...

takleh demand ke minta yg lagi grand sket..hehe

zh-ena said...

tetiba kuar plak lg abg anuar zain plak..i likeeeeee :D

Hezesuze said...

aik! kira langkah bendol ngan lelaki dikira ke kty...xpenah dgor ni...ekekeke slalunye langkah bendul pompuan jek....

adoiii dpt kain pelekat jek...mintaklah yg mahal2 skit...ekekeke

syanis said...

uit.... pelik juga eh..... saja hormat si abg kot kak ty

ArPeGGiOS said...

saya pun langkah bendul gak. langkah abang. nasib baik tak kena bagi apa-apa. kekkekeke..

Nurhayati said...

oo laki pun ada langkah bendul ek.. first time dgr ni.. menarik betul

atty's said...

lieya ~ manis cam akak sepupu dia tak ..hihihih

lol ~ owh adik lol pun melangkah bendul..kalo betui .mmg dpt ar ..kalo belah sana tau adat

zara ~ untung kan..dpt diah..

rizz ` pun kena langkah jugak..ekekeke

atty's said...

sya ~ tu lah kan..sepatutnya kalo langkah abg takdpt..kty 1st time ..baru tau hah

nogha~ wakkakaka..mmg sian betui faizal.tuh

zura & kue ~ itu ler..1st time dgr..

jane ~ ade gak penah tgk camtu ..selalunya yg pompuan takde makpak..ar..

atty's said...

mala&eedany ~ tu ar kty pun lom tau camne le ..

dee ~ katanya gitu ar adat org jawa..

za ~ wakakka..kalo dpt moto nanti faizal ckp ar ..den menang moto

atty's said...

lina ~ test tinggi ..je..dak tuh

muza ~ tu ler.baru tau ..lor nie

lily ~ senarnya kitaorg pun tak tau .kalo tau mintak levi's dua pasang..ekekke

atty's said...

zh ena ` kan main ko ye..asik anuar zain..ekekek

heze sama ar 1st time dgr..tu yg tak tau ..org sana nak kasi kalo tau demang .ar

ain tu ar..memula pelik..lepas tu kelakar..

arpeggios ~ kalo yg kasi pihak lelaki ar..

yatie ~ tu ar kan menarik tertarik ..lepas ni leh ikut..

Nana said...

hehe ada gak ek cam gitu.laki dpt adiah gak klw lengkah bendul

Abang Long said...

Kan bagus macam tu ... barulah adil !

Atty's orang Jawa ke ? Kena belajar bab ni, supaya kita saling hormat kepada budaya orang lain

*ayu* said...

ooooooooooooo... lelaki pun dapat ek?
baru ler tau ni hah...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

xde saper nak langkah bendul nuar sbb anak bongsu...canew nih...kalu idak leh demand ken pelekat gak =P

atty's said...

NANA ~ TU AR 1ST TIME DGR

AYU ~ TU AR ..LANGKAH ABG ..ABG DPT DIAH

ABG LONG ` ATTY KAN JAWAS..TP BANJAROAS...HEHEHE

NUAR~ OWH ANAK BONGSU EH ..LAGI BESAU KENDURI NI NANTI

sweetfiza said...

lain tmpt lain adat2 nya tu kot ...
tanda hormat la tu ...
ok gak dpt kain pelekat ...

[-suziey-] said...

looooo..1st time dgr ni..rejeki btol faizal tu yek..untung dia xkawen lagi..hehe..tp nnti nk kawen gk..okla tu kan..xde malu sgt..ahakss

rasp said...

rezki faizal lah iye sis..dpt naik pelamin & dpt kain pelikat lak tu :D

azuan said...

kalau camtu aku nak adik aku kawin ngan orang jawa la nanti...
dapat hadiah free..hahha

DatinDiaries said...

kalau langkah bendol..lelaki pun dapat jgk ke...hi ....utk tuan rumah.....tumpang lalu ye..hehehee

zino said...

kalau datang rumah zino di kampong memang ada satu bendol yg perlu dilangkah kalau tak tersepak.. hehe

Eazy Izzuddin said...

nice2
xD

arnirina said...

mcm2 la kan..

Yan said...

ermmm adik lelaki kawin dulu dr abgnye camne??
kire langkah bendul tak?
dlm famili yan ade sekali jadik camni..
pastu si abg demand ape tau... set home teater ahahahahha.. giler tul...

atty's said...

fiza ~ tu ah mcm2 adat nie kan

suziey ~ tu ar , tp kena golak gak ar ..

rasp ~ untung..si faizal

atty's said...

azuan ~ ko suh adik ko cari org jowo ye..

datin diaries ~ lalu ar selalu tau ..


zino ~ ko jgn tersepak lak itu bendol

eazy ~ ko bila lak kena langkah bendol

atty's said...

arni ~ tu ar kan..mcm2 hal...

yan ~ tu ar ..leh demand benda..mahai2..

IEYNA said...

mak org jawa...jawa johor...xder plak dngr adat mcm ni...hihihi...mcm2 kan...untung si abg dapat gak hadiah...

rzki rzki :)

Syima Syaz said...

ooh adat jawa mcm tuh ek?hampeh padahal belah ayah pure jawa.sbb kitorang adik-beradik kawin ikut turutan.
ish faizal tuh dah nak engage ke?baru nak suh pas no..hehehe *gatal*

Mrs LVoe said...

1st sha dgr adat mcm nie. bagus gak dpt info baru.

ibu_umairah said...

lain yeeeee......first time dengor nie

UnGu VioLet said...

yerla kan kak.. lain negeri, lain caranya.. johor pun memang kena bg something pd yg si langkah bendul tue..

Dj Epoi said...

1st time Gua dapat tau ada adat camnih owh!!!!!!

Selamat bertunanglah bagi yg dah bertunang.....

Pada yg Belum......Tengok jew lah hehehehehhehehehehehhe

CuTeMiUt78 said...

eemmm sama la cam anak sedara yg bertunang kat kelantan ari tu.. pun gitu gak adatnya kak..