Apr 2, 2009

Fir kena tampar

Alkisah pagi tadi..cikgu fir dtg jumpa aku.
dia tanya , aku ade dgr citer apa2 tak..firdaus ade citer tak..
aku cakap ar pasal apa..pasal budak2 bergaduh..
aku cakap ar ade firdaus citer..yg bibir dia berdarah tu..
tapi aku malas nak campur..hal budak2..

nak jadikan citer cikgu pun cerita ar pada aku.
masa kejadian..diaorg nak balik..sekali firdaus..tersinggung ke apa tah..
budak2 tau ar..lasak..terkena lak sorang budak nie aku namakan ajoy..
lepas tu ajoy terus sepak ke apa..berdarah bibir firdaus ..

masa kejadian..mak si ajoy yg nak datang amik dia nie ternampak ar
anaknya jatuh..dan-dan marahkan firdaus..kata nak tampar firdaus sbb buat anak dia..
cikgu pun terangkan pada mak budak tu..tapi mak budak tu tetap kata anak dia baik.

tu cikgu citer..kadang kita tak tau perangai anak kita kat umah ngn sekolah lain.
nasib ler aku tak ajo dan selalu pesan..kalo org buat jgn balas balik..
sebabnya..dalam kelas..fir ade duaorg budak yg size bdn nya besar..firdaus ngn satu budak tu..

kalo fir lawan..aku rasa budak ajoy..tu teruk.sebab dia kecik..jer.
aku kalo pasal budak2 ni malas nak campur..hal budak2..sebagai org tua kita nasihat..jer.
cikgu kata si ajoy ngn mak dia tu mmg bermasalah skit...skit2 komplen..skit2 ade je tak kena..siap bawak atok bagai nak komplen..

aku cakap kat cikgu ..kalo ayah firdaus tau..mau hangen.dia..
aku tak citer kat along.tapi sepjg pegi keje tadi..aku rasa sedih pulak...ingat orang nak tampar anak aku..tapi bior ler..selagi dia lom tampar..aku sabar..

ini mesti kes..ade sorang je..anak..tu yg mcm menatang minyak yang penuh..
jangan jadi macam anak ku Sazali sudah..

45 comments:

honeylanz said...

hmm.. sedihnye. cian kt fir.
my son ac br tadika..tp ada gak dia cite kwn2 suka pijat kasut dia..so sometimes sy saja dtg tunjuk muka kt tadika tu!!! sensitif la bab anak ke buli ni

aD said...

alahai.. takut lak dgr anak kena tampar dgn orang.. kalau bergaduh dgn kawan sekelas ok lagi, tapi kalau mak budak yang cari gaduh dgn anak kita.. nih yg buat aD nak bertukar kaler nih.. (eh, macamkan dah ada anak pulak..hihi)

neezareef said...

elok gak kty pesan fir gitu
report je kt cikgu bio cikgu setelkan..at least cikgu tu dia x sorok dr kty kan

mEiZ AraNda said...

ishh
ape ni sampai pukul2 anak orang palk ni?

masalah mental la mak budak tu kot kak?fir ok x? trauma ke dia?

arnirina said...

kalu anak aku kena tampo ngan mak org..siap ngan bapak2 dia skali aku tampo. buat la kalu brani! (kalu betol anak salah x buat laaa..) geram je aku!!!!

yuyee cap limau said...

ape hal lak mak die yg lebih2..ni la kalu slalu mnjekan ank,kalu ank yng slh kompem2 dah mrh kat org lain..eee,geram...rase nk g blasah je mak bdk tu....

nURmALa mAZLan said...

eee....bengang pulak baca..
bengang ngan mak ajoy tu..
isk....baik nyer la akak ni kan, leh relax...kalau saya tu, saya jumpa balik mak ajoy tu..wakakaka~

liwaniel said...

kesiannye fir...geram pulak ngan mak ajoy tu...

Moralle said...

adoi, anak-anak nyer citer pun sumtimes mak bapak nak masuk campur, cam tak happy like that...dah suka-suka nak tampar anak orang pulak ...

arpeggios said...

dasyat tol budak ajoy tu sepak orang sampai berdarah...

keturunan apa itu...

Mommy Lily said...

Baguslah tk cepat melenting kann..sabar2 sebab ada hikmahnya bersabar. budak2 ni kadang2 kita kena biarkan saja mereka dgn kawan2...kecuali cedera teruk tu kena lah ambil tindakan iye

mamaadam said...

alahai macam2 hal, bagi saya budak2 ni kalau boleh hal kat skolah biar ah cikgu setel, takyah ah mak bapak atok segala bagai, suke2 lak nak tampar anak orang, kalau dia tampar gak kty jgn biar tau, hish anaknye pun gengster tu smpi berdarah si fir

[-suziey-] said...

ala good boy fir...xpela..biar org buat dia..ish geram ni..rs nak ganyang je ajoy tuh..

Zanna_MamaBatrice said...

mcm2 kan kak
tp bagus gark ko dah pesan ngan fir camtu kak
at least xde ler dia membalas balik...kalu x , lain plak citernyer...

tu arr...ada mak bapak nie x leh terima kesalahan anak diaorg...
bila anak dah selalu dibetulkan w/pun salah...tu yg naik tocang tu...

Wawa_Nadwa said...

selagi dia tak tampo tu akk pun sabo je la.
tp yelakan sebagai ibu mesti la sedih tau kt sek anak kite diperlakukan cam tuh. Walaupon wawa blom ade anak sbg wanita perasaan tu mmg dh ade.

bgus gak akk nasihat kt fir tuh.
tk0t nnti menjadi2 plak kan.

atie said...

sib baik fir tak kena tampar ye kak,hal anak2 ni kita kena fikir panjang kan haih......

:: p R i n c E s S _ N :: said...

aduh..over ok mak gtu...xto anak sndri perangai cm hape...spoil jerkk..naseb bek k.ty pnyabar...fir pon dgr ckp..

Ena said...

atty, anak aku penah berdarah bibir.. tu pun masa dlm van dia kata dak tu men keta so terkena molot dia.. laki aku trus kol teacher yg drive van tu suh pesan anak2 didik dia tu jgn noty2 dok dlm keta ekekekeke

rasp said...

kkdg sis, benda kecik yg budak2 leh setel sendiri jadik besar sbb mak bapak campur, kan sis..

betul cara u tu sis, i sokong sgt, tapi mmg sedihkan kita nie sendiri takde niat nak tampor anak sendiri nak nak anak org lain, nie org lain plak leh pasang niat isk isk isk...

tie-ibu wawanis said...

kak Atty, dah lama kita tak saling romen beromen ek hehe.
Eh saya kalo bab anak2 ni pantang gak la dengar, kalo sesama budak2 takpelah, ini kalo mak budak pon nak jadi budak2 sama, tu saya xleh tahan tuh.

Izan said...

eh, mak budak tu plak lebih2. yang siap bawak atok pi skolah nak komplen tu yang tak tahan tu.

tp yang penting anak2 bercerita ngan ibubapa kalau apa2 terjadi kat skolah.

CoNniE said...

nsb baik tak tampor, kalo tampor, mau kite pon naek hangin, tu mesti anak manja tu.. jgn sok besar spoil dibuatnye... isk isk.. nsb baik Fir macho.. hihihi...

LayarLara said...

ni yang aku seram ni.. danial pun sama ada cerita tersendiri yang mak pak dia tak tau..

@t00neY r00neY® said...

ciann die..
sib baik cikgu tau..

haih
ganah budak skang

me, myself, cici and titi said...

betul kakty....yang penting kite jgn cepat melenting

Dee said...

budak2 kty..gado arini esok baik..tp kita org tua..nti smpi mati pun xnak berdamai..sabar je selagi dia x tampar fir..kalo dia tampar ngan dee2 sekali gi tampar dia balik..apalah..psl budak2 pun nk gado..nti anak dia jd lg besar kepala..

su said...

mslh yg sama berlaku kat skolah su...mak bapak dtg serang su pon ade sbb fikir anak diorg baek...sedangkan kita ade bukti anak dia bersalah...

kesian fir...

CuTeMiUt78 said...

lor gitu ke.. siasat dulu kty.. tapi bagus cara kty kan.. beri nasihat kat anak2..

Big Mamma Bukhari said...

tulah.. kalau jadi mcm ni yg bimbang ni.. ni pun bimbang gak bila anak2 g sekolah.. :(

Cyberwira said...

Nasib baiklah kak kty ni pandai dan bijak..kalau kena dengan setengah org mesti dah kena tarik2 rambut dah bergaduh.. hehehe

ct rahani said...

cian fir kne tampar.. lg naik kpla la budak tuh.. dh maknya lg sokong.. huhuhu.. ader gak mak camtu..

suhaila-ab said...

jgn biarkan gitu je atty bahaya..nanti budak tu berdendam pulak..budak zaman skang bukan boley percaya...

cHeRyNa PiReS said...

kesiannye...jgn biarkan budak bergaduh macam tuh...kalau dah biase menangkan anak, besok2 die naik lemak pulak...

biarkan aje mak budak tuh...janji atty jd ibu yg baik, k!:D

juelee said...

kesiannya fir...
isk budak tuh mesti terlampau dimanjakan..kekadang takot tengok bebudak skang, ibu bapa plak terlalu ikot sangat kata anak2..
huhuu.. anak ngan mak sama je naek...

akak, banyak sabar eh...

babyluv_ayang said...

kty, biar fara settlekan utk behalf fir...geram lak dgr..uishhh...dahler fir punyer baik tak balas apa yg org buat kat dia....mak budak tu lak lebeh2....geramnyer...smack down nanti baru tau....

mummYaeesh said...

da tu..cikgu dia tk tunjuk ke kat mak budak tu yg bibir fir berdarah??
uish sengal tol!!kokye pun anak sorang bkn dia sorang jek ada anak!hadoyaiii...
hopefully weols tak jd camtu!

Redbloodsnow's Music Zone said...

elehhhhhhh!!! tuh mesti jenis omak² budak yg jenis TAK NAK nampak kesalahan anak sendiri. lagi pun, ape kes nk tampar bagai ank org...eeeekkk zi eplak yg naik hangen bc citer fir neh kak kty.

klo ler zie dlm situasi tuh n ade kat tmpt kejadian, time² tuh Zie jwp kat ppuan tuh "sebelum ko tampa die, aku yg dulu tampa ko"

suke suki datok nenek die jek nk tampo ank org kan..cehhhh

HasraRazali said...

Suka suka je nk tampo anak org!! Huhh...kalau kita, apa2 salahkan anak sndiri, ni mak pulak sama naik...

Deqna said...

ni sumer salah didikan mak bapak si ajoy tu jgk lah.. kalau camtulah caranya memanglah.. asyik nak bela anak sendiri ajer ..suka2 jer nak marah nak org..

lie_nurulz said...

mak si ajoy tu mental kot..
suka2 hati nak tampar anak org..huh..

rosesrosz said...

..ee teruk nye mak ajoy tu. lau sy, sy p tolak ank de. hahaha..bia padan muka. kecik2 jd gangster..

sweethOneY said...

betul gak kak
hal budak2 kte xleh campur sgt
tp dh mak budak tu beriyer sgt nk menangkan anak dia..

hmm.. biasala tu, salah anak org nampak, anak sendiri x nmpk plak

aryllia said...

eii...x suker klu dah mak bpak jenis beking anak yg buat slh...suk2 wat mslh jek..

Syima Syaz said...

baguslah akak nih, tak cepat melenting..
biarlah org2 mental mcm tuh.biasalah zaman skrg.asalkan org lain tau sapa yang jahat sebenarnye dahla.kang panjang2 citer buat gaduh je, ye tak...

syareena said...

ibu bapa begini yg jadikan anak kurang asam kat skolah....
sket2 komplen mcm ank die baik sgt,
klu x tegur slh ditegur pun cgu yg slh.... huhu skang ni bdk2 nakal ni bermaharajalela sbb cgu x leh wat pe2 kat skolah. silap2 leh kena saman....