Apr 24, 2009

Email Untuk Puan Guru Besar

Kepada : Pengetua Sekolah SMK.......... & Guru Tingkatan 3......................




Salam cikgu,



Saya adalah emak kepada murid sekolah cikgu..
di sini saya ingin suarakan ketidakpuasan hati saya terhadap sikap seorang guru..

Ini adalah berdasar cerita yang disampaikan oleh anak saya

Harap cikgu baca dulu cerita ini..

ada seorang kawan anak saya..ponteng sekolah dan lari dari rumah..
jadi anak saya nasihatkan dia..jgn ponteng sekolah tanpa pengetahuan ibubapa..
anak saya memberi cth kepada budak itu..
dia kalau tidak hadir ke sekolah dalam bahasa budak sekolah ponteng/tidak hadir
dia akan memberitahu ibu dia iaitu saya..(daripada dia ponteng/tidak hadir tanpa memberitahu saya)

Kawan kepada anak saya ini..telah dikaunseling oleh cikgu kaunseling..atas sebab dia lari dari rumah
dan budak itu memberitahu cikgu kaunseling bahawa anak saya sukahati sahaja nak ponteng..dengan kebenaran saya..

Untuk pengetahuan cikgu..guru kaunseling itu memanggil anak saya..dan ingin berjumpa saya atas sebab masalah ini..
masalahnya di sini, sampai saat ini cikgu itu tidak pun membuat panggilan untuk memanggil saya berjumpa beliau.

Dan saya tidak suka sikap cikgu itu
dimana dia masuk ke kelas anak saya dan memerli anak saya..
seperti kononnya saya membenarkan anak saya ponteng sesuka hati beliau..kononnya apalah saya sebagai ibu yang membiarkan anaknya ponteng sekolah

Dan apabila anak saya ingin menegakkan kebenaran..dia dikatakan biadap..
kalau cikgu pun ditempat anak saya tidakkah cikgu bengang bila mak bapak cikgu di kotakatikkan..Seolah-olah tidak mengambil berat..akan hal anak sendiri
saya tidak suka sikap cikgu itu yang memerli-merli anak saya di dalam kelas seperti itu,.
sebagai seorang cikgu..kenapa bersikap tidak matang seperti itu..


Dan utk pengetahuan cikgu..ponteng dalam istilah yang anak saya masukkan itu..
bila dia tidak sehat..dia akan memberitahu saya..yang dia tidak sehat dan tidak dapat hadir ke sekolah.Di sini saya memberi keizinan beliau utk tidak hadir ke sekolah..

Apa cikgu itu ingat saya seorang ibu yang tidak bertanggungjawab ?
Suka hati sahaja utk membiarkan anak saya ponteng sekolah..

Saya masih mempunyai akal fikiran..,dan apabila anak saya tidak hadir ke sekolah..saya akan memastikan anak saya duduk di rumah..
bukan seperti yang cikgu cakap..kononnya saya biarkan anak saya keluar bersuka ria.

Saya akan pastikan setiap 1 jam untuk membuat panggilan ke rumah memastikan anak saya ada di rumah, Apa cikgu yang mengata itu nampakkah apa yang saya buat.?

Dan apabila waktu tengahari , saya pulang ke rumah, untuk melihat anak saya.

Jadi saya tidak mahu cerita ini saya bawa lebih jauh..,dengan ketidakmatangan sikap cikgu ..yang sepatutnya ..mempunyai sikap yang patut dihormati oleh murid..dan menjadi contoh..tapi menghina ibubapa murid itu tanpa usul periksa, dan turut memberikesan kepada murid itu sendiri.

Jadi saya harap,Puan Pengetua dan Guru kelas beliau dapat memberitahu perkara ini kepada guru berkenaan.

Jika tidak puas hati sila telefon dan kita buat appointment..untuk berbincang lebih lanjut
tapi TOLONG..jangan perli anak saya..atau anak siapa-siapa pun itu adalah sikap seorang guru yang tidak ada tatasusila langsung.


Sekian terimakasih



P/S : Aku dapat kol masa aku tgh bz akak kol aku..cakap cikgu tu masuk kelas perli-perli akak bagai..

cikgu dia cakap gini...orang tu makbapak dia kasi..dia ponteng..lepas dia kuar bersukaria ..asyik tu jer..ulang..

mau akak tak hangen..lepas tu akak jawab..mak saya kasi tak dtg sekolah..bukan nya suh gi jalan2..saya pun duduk rumah je tak sehat..tp cikgu nie..membabi buta terus bebelkan.akak dalam kelas...nasib ler akak ngn kawan2 dia dah lali..ngn perangai cikgu yg mcm budak2 nie..




senarnya dari minggu lepas akak ade citer pasal nie..tp sampai ke ari nie aku tunggu cikgu tu kol...elek..

kalo aku seorang ibu yang panas baran..rasanya ..aku terus terjah je cikgu..tu..dan aku yakin..ade mak bapak akan buat seperti itu..tapi aku..aku malas nak bising2..aku kasi email...lepastu surat...nak tengok apa tindakan cikgu tu..



aku dah banyak kali dengar cikgu nie punya kes..suka perli2 budak2..kawan2 akak..dan aku rasa tindakan patut diambil..takleh biarkan jer..




akak tak tau pasal aku dah email Puan Pengetua dan kasi surat kepada cikgu dia..aku nak nama guru kaunseling akak tak kasi..dia takut ar tu..aku marah cikgu tuh..

30 comments:

nenekrock said...

ni la kata tuduh melulu tanpa usul periksa,..sesedap mulut je nak mengata memerli wahai guru (certain gurula x semua)
tlgla jaga air muka ank murid jg
selidik habis habisan sebelum lontarkan kata2 tu

[S]itie [B]Um [B]Um said...

kasi die pedas2 sket.

kuIna LadyInRed said...

penyiasatan yg tak rapi & detail nie..
tp bab perli2 dlm kelas tu sy tak setuju sangat.. tak elok tu...

Ena said...

atty..
pesal truk sgt surat ko huhuhu tp takpe, atleast isi kandungan tu bernas! kasi ajar sama itu cikgu...

atty's said...

ena...malas dah aku pk nak ikut format ke idak..janji aku tulis apa yg aku nak ckp ngn penuh berhemah..hehehhe..

[-suziey-] said...

waa dasat rock surat tu..ajar sket cikgu kaunseling tu..

atty's said...

suziey ~ rock ek..tu type sambil bertenang..ayat-ayat cinta tu je yg kuar..harap cikgu paham..le..

kalo kuar dr mulut ku sendirikang lagi teruk.

Big Mamma Bukhari said...

kak atty masih bersabar lagi ni.. kalau tak sabar entah apa2 lagi yg akak tuliskan?

selamat berhujung minggu kak..
have a great weekend!!

ains said...

herm... pelik betui.... cikgu skng nak duit ja kot... opppsssss......

jane_doe3328 said...

setahu sayalah, bila dalam sesi kaunseling...seorang kaunselor adalah dilarang sama sekali membawa keluar cerita sewaktu sesi berkenaan keluar dari sesi tersebut.

kalau cerita ni direpot ke ppd atau jpn, agak parah ler cikgu tuh nak menjawab.

me dulu penah jadi guru ganti and sunggoh tak paham dengan cikgu yg caring tak bertempat nie. bila me dah abis kontrak, budak2 bagi hadiah kemain byk sampai x cukup tgn nak bawak, siap kene perli ngan cikgu2 prihatin neh sbb kalah dowang masa hari guru. sendiri mau ingatlah kann...

Zanna_MamaBatrice said...

cikgu pun ada gak cakap x guna otak ke kak ty
adoiler...mcm2 hal kan...

sian akak
x pasal2 jadi mangsa perli cikgu mengong tu....

atie said...

Sabar atty, sebagai cikgu tak sepatutnya dia berkata macam tu. Tak profesional langsung dan emosi tak sesuaiiii dengan situasi...

kak ina kl said...

salam atty's..entahlah akak tak pandai nak komen..

Mak Su said...

wow! whoaaa whoaaa... hhmm, tak tahu komen apa ;)

purp said...

klu adik ada kt sana, mcm nak jupe sekali dgn cikgu ni... sungguh x profesional! perangai mcm budak2. nak gadoh pun dgn budak2. ni mesti kes asyik nak menang jer... so klu gadoh dgn budak2 senang... bila budak2 bersuara, ckp biadap. nak bersemuka dgn si ibu, x berani lah tu.

Syima Syaz said...

cikgu sekrang jadi cikgu sebab tu je yang senang dapat kerja.rasa saya lah.yang betul2 niat ikhlas nak jadi cikgu sbb nak bagi ilmu dah kurang dah.lain lah dulu cikgu2 garang,tapi bertempat.kawan saya pernah kena tumbuk dgn cikgu musik sbb dia salah tekan note...tak tau ape jadi kat cikgu baran tuh.

De' Sal said...

sabor ajelah Atty....masa tu dia tengah emo agaknya.kalau dah banyak kali buat hal tu, terjah aje.

ija said...

kalau saya jadi kak ty saya akan trus berjumpa face too face dgn guru tersebut..biar dia tau cerita yg sebenarnya dan jadi pengajaran atas sikapnya..tapi maaflah..saya tak setuju dgn ains yg mengatakan bahawa cikgu sekarang nak duit aja..

:: p R i n c E s S _ N :: said...

td nmpk k.ty gn akak kt ameerali...ms tu k.ty nk balek da...N pggil tp k.ty x dgr kot..huhuhuhu

fa10 said...

bagusnya klu akak gi jumpa cikgu tu sendiri..baru boleh selesaikan masalah. guru dan ibubapa sepatutnya ada hubungan yg rapat. kat rumah kita adalah guru kpd bbrp org anak, kat skolah cikgu adalah ibibapa kpd beribu2 pelajar

Mrs LVoe said...

cikgu skrg dh x mcm dulu kak.. suka tuduh mlulu.

dia lupa kot janji2 dia ms nk jadik cikgu dulu.. ermmm. patut pun akak email & kasi surat. tgok ape tindakan depa.

keep us update k.

zino said...

sabar sabar...

saya sendiri pernah berhadapan dengan masaalah ni.. saya terus bersemuka dengan pengetua.. settle kan masaalah yg ada..

mummYaeesh said...

tulah payah nye skang ni..sbb kebanyakkan guru bkn sbb betul2 nak mengajar tp sbb takde keje,takde choice terus apply jd cikgu pastu jdnye cikgu yg hampeh..sedeyyy..

kin hashim said...

la...cikgu cam gini pon ada?

dilaOHdila said...

ada lak cam tu erk'
cikgu harus bersemuka dengan hang atty kalau dia tak puas hati. selalunya macam tu lah perli memerli sebab nak puaskan hati diek. sin kat akak...tahu sakit hatinya camana. elok hang pi jumpa sdirik cikgu tu atty

@tune® said...

mane cikgu tuh?
meh saye tolong namporkn skali

ije said...

cakap x serupa bikin.. kata nak kol, x tepon2~ hampeh!

Yan said...

ermm cikgu2 sekolah yan dulu pn ske perli2 dan sound2 budak dlm kelas..
tp kami pahamla kenapa..sbb budak2 tu ade wat hal la tu cikgu wat cmtu.. tp tak penahla perli atau menyound budak siap makbapak dikaitkan sekali.. tu namenye tak berhemah tu...

agaknye dia tension nak layan masalah2 budak nila kak.. so dia men lepas camtu jek.. patut dia kene kaunseling balik ah..

Lina said...

cikgu tu mesti tak tau etika sbg cikgu... klu ye pun nak mengajo budak gunalah cara lain... ada ke dgn budak2 pun nak perli2

fuadnis said...

sebaiknye jumpe je cikgu tu settle secara baik klu kita dipihak yg benar..rasenye klu email or surat2 ni tak relevan..tak selesai masalah..dengar masalah sebelah pihak je tak bagus kan..baik bersemuka terus dgn cikgu tu..