Mar 31, 2009

Cekodok yang tak dpt dimakan


bila tengok..sangat ler sedap kan.
teruja betui aku nak memakannya..
tapi..aku tak boleh nak makan..
sebab kalo aku makan jugak..nanti takut sesuatu yg tak baik berlaku..
walupun tak baik percaya benda2 karut nie.tapi kalo boleh elak..kita elak..

citernya begini..
ari jumaat pegi umah mak aku..
aku lihat mak tgh menggoreng..
aku pun ckp ar mak goreng cekodok pisang ke..(dlm hati tingin ler bangat)
tapi rupanya bukan..

ari sabtu masa lepak umah mak.
tetiba terdgr ketukan di pintu ..
mak aku bukak..aku ade kat dapur masa tu..
aku nampak..sepinggan cekodok..pisang..
rasa mcm nak melompat2..bila tengok cekodok pisang itu..

tapi..saat kegumbiraan aku..
musnah bila mak aku cakap..
ko jgn makan aty..bahaya..aiseh..

sebabnya mak aku risau..
sejak2 akhir2 ini jiran depan cuba berbuat baik
kepada mak aku..ari2 anto makanan..
tp mak tak bani makan pun.walupun ..
makanan itu telah dilangkah/baca doa selain doa makan
..dibuat berbagai utk elak..kena apa2 ke ...
bila nak masuk mulut tak boleh..nak masuk

dan yang peliknya..setiap kali.
apa yg kitaorg teringin nak makan..
mesti jiran depan tu anto..
walupun tk percaya..dan semua mungkin kebetulan..

kisah aku dan jiran depan umah mak..
hanya kwn2 aku je yang tau yer..
jadik utk pembaca yang tak tau..pura2 ler tau yer..

semoga kami sekeluarga dilindungi allah
dari benda2 yang tidak elok ini ..amin.

40 comments:

Deqna said...

sesuatu sgt citer nie.. leh jadi misteri nusantara.. tapi kan memanglah kita kena berhati-hati dengan apa yg kita nak makan tu...berhati-hati lah yer kak kadang2 kita tak tau apa muslihat org...

Catz said...

hoh...
kenapa dgn jiran depan rumah mak ko tuh???iskk...samapi ko tak berani mkn?..ada maksud tersirat ke??
isk..bahaya jugak ni eh..
eh..cuba ko teringin makan benda yg vasssss..cth....ayam golek ke...pizza hok itali ke...tgk dia anto tak..tah2 kot2 dia anto tiket kapal terobang ke itali sekali nun..
eh..bila kita nak pergi menyendol nih atty...buleh bergosip sekali pasal jiran mak ko ni..ha-ha.

atty's said...

catz..ko kol le aku kalo free..tp jgn esok tau..esok aku ade nuffanf premier..fast&furios

deqna..itu ler sgt misteri nusantara

arpeggios said...

wuih...lenkali buang jer terus . seramnya...takut hantar makanan bersama sesuatu..

Ms.Lilies said...

errkkk...payah juga ye..apa2 pun moga korg sefamily dilindungiNya

neezareef said...

kty..dia tgk dalam mangkuk...family kty nk mkn ape..cpt2 dia masak sepesel utk kty..muakakakakkakaa

[-suziey-] said...

uish bahaya ni..ala xtau cite..xpela..buat2 tau la..hehehe..to be safe jgn la mkn..bkn nk brsangka buruk..tp hati manusia xsape tau kan..;)

LayarLara said...

Selangkah ke alam misteri...

momguess said...

jgn biar kan fmly anda d selubungi misteri, boleh cam gitu???

mama_Lieya said...

manusia sekarang macam2 diorang tergamak buat utk dapatkan sesuatu..

walaupun tatau cerita...
mama doakan agar keluarga kty selamat dari "cubaan" itew..

Anie said...

kalau mcm tu berhati-hati lah katy..
risau menda tak elok gak kan...tak per kalau tak makan..tak rugi apa2

Anie paling takut menda2 mcm nih...
dulu dgn hubby dah cukup menderita sbb org punya hall

Me, Mrs Taj said...

seram me dengor cite ni sis....

Ena said...

erk! atty...
serun plak aku dgr alkisah ko ni.. masih wujud org sebegitu ek..
moga2 ko dan sekeluarga jauh dr kena mende2 yg jahat ni.. aku sntiasa mendoakannya terutama buat mak ko..

sweethOneY said...

uish.. cane tu kak
nk mkn tp xleh mkn eh..

ape2 pun selagi kte leh elak benda buruk tuu.. kte elakkan..

semoga akak n keluarga akak dijauhkan dr benda2 yg x baik ni

mamaadam said...

eee bahaya ni, jgn makan la kty bukan pe, kita taknak pape yang tak baik blaku.. take care kty

ains said...

huhuhu,,, klu cenggitu... baik x yah mkn kak ty... menakut kan plak

Sasha said...

masih ramai lg makhluk yg jenis ni... jenis yg tak takut Allah... minta kita semua dijauhkan dari segala kejahatan dunia. Amin.

☆ lieya latif ☆ said...

ye ke kak ty...takut jek kan ....mintak2 dijauhkan laa segala bala ....takut kalo sihir2 nieh....

suhaila-ab said...

huh..misterius tuh...saya pun takut kalu jadi gitu..bukan percaya sesangat tp sbb penah tgk dah padah buatan org ni...ada yg bwk maut...jadi kalau berkaitan profesen antu setan ni cuak sikit...tp mintak2 la tak de apa2...kalau selalu sgt family atty cemas ngan jiran tu...tanya la pendapat org2 yg pandai dalam hal ni...

~~ciklinn~~ said...

hishh betul tu kak..kalu rasa tak konpiden jgn dimkn..buang jer....org nak jahat kat kita bukan kita tahu kan...

Azreen said...

ish...takut gak eh kalau jiran depan umah tu buat baik lain macam kan...ntah ape sebab ye asyik duk antar makanan...hati2 yer...beringat sebelum kena kan...

:: p R i n c E s S _ N :: said...

alallalala...nk tau....cm menarikss jerk..wat saspen taO k.ty..

Mrs LVoe said...

mama sha pun pesan if kita dpt mknan dr 'org baik2' nie dtegah utk makn.

adik sha pnh kena mmg lupa pd keluarga. alhamdulillah boy dh ok skrg nie.

atty jgn mkn. if tringin meh dtg umah sha. nnt sha buat cekodok ekk.

Erda said...

x po lah kak...klu teringin buat sendiri. dijamin suci murni dari segala niat jahat...wallahualam...

ct rahani said...

makanan nih klu kita rasa was2 bek x yah mkn kak.. bahayakan.. huhuhu..

semoga k.thy sekeluarga dlm lindungan-Nya selalu.. amin..

Wawa_Nadwa said...

yelakan drpd jd yg bkn2, baik berhati2 dr skrng.

IEYNA said...

knp org suke dengki ek...hati2 kak aty...

Lina said...

k.ty...ada CCTV lam umah k.ty...heheeh...

Dee said...

kty..jgn mkn tau..hati2 eh..soh mak kty terus je buang..takut fir x tau dia terus makan..ngerinyer..

rasp said...

buang je lah sis kalo dah was2 gitu..better be safe than sorry!

Zanna_MamaBatrice said...

iskh...biar betul kak
mcm2 erk...
tp bagus jugak mak akak beringat
yelah..kot2 ler org nak buat jahat ngan kita kan...
yelah....org nie kalu baik sangat pun x leh percaya...kot2 ler ada udang di sebalik mee kan kak ty...
xpe arr...kak...kot2 ko rasa nak makan cekodok pisang....gi ler bancuh sendiri gamaknyer...he he he

semoga keluarga akak di lindungi

MaDihays{Ida} said...

Kak atty,

hairan bin ajaib sungguh, ilmu apa la dia pkai leh tau ape tekak akk teringin tuh..
cube kak atty ngidam lasagna tengok, dia anta ke tak.. testing.. testing 123...

purp said...

klu ikutkn spjg dia jd jiran, adik penah makan buah melaka dia jer... ada lah dlm 3 ketul kot. dah dia buat hal, lg lah jgn harap nak sentuh pun.

CuTeMiUt78 said...

uish..bahaya gak ya kty.. ish..ish.. dasat aarr jiran kty tu.. cam tau je.. apa yg kty sekeluarga idamkan.. heh..heh..heh.. apapun berwaspada la semoga allah melindungi keluarga kty..

watie said...

den kawan akak kan..siap satu team lagi kat fp..fo la bukan blog.. tapi kenapa den x tau kak... haiyooo

Diana-k said...

uishhh..
sesuatuuu nyer jiran akak tuu...
tatttoottt....

mummYaeesh said...

klu kak ty taknak..bg kat weols la..biar weols mkn..dia tak kenal weols kan so sure tak jd ape2 kan??plg2 soknye jd tahi jek la!woohoo..

Faizah_Haris said...

kecian kat cekodokk ek...hihihi

PerantauSepi1306 said...

Ye lebih baik berhati-hati.. hmm biasalah kan jiran tetangga ni.. macam-macam pe'el adooo..

adenium said...

harap2 takde apa2 yang buruk ye kakty...