Jul 31, 2008

Persahabatan

Dalam menjalin sebuah persahabatan yang murni dan abadi ia memerlukan pengorbanan yang besar. Bila kita berkenalan dengan seseorang dan kita suka padanya maka kita pasti mahu menjalin ikatan persahabatan yang kekal lama dengannya. Namun banyak dugaan dan rintangan yang akan mengiringi persahabatan itu sehinggakan ia boleh memusnahkan sebuah erti persahabatan itu.

Dalam kehidupan harian, perubahan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Walaupun kita tidak terfikir ia akan berlaku namun semuanya adalah di luar kawalan kita kalau seorang kawan itu tidak sedar diri dan sanggup membohongi diri kita, mereka-reka cerita mengenai diri dia, orang yang begini, sukar ditafsirkan,samada dia ingin orang lain melihat diri dia cukup sempurna,kaya atau ??,hanya orang itu sahaja yang boleh memberikan jawapannya.

Khianat dalam persahabatan adalah perbuatan yang amat payah dimaafkan. Fitnah, mengata di belakang antara contoh sebuah persahabatan itu putus.Oleh itu kejujuran di dalam sebuah persahabatan itu adalah amat diperlukan.

Setiap orang ada prinsip dalam hidupnya. Begitu juga dengan persahabatan di mana prinsip memainkan peranan penting. Sering terjadi antara dua teman yang bercanggah prinsip.dan seorang teman yang perasan bagus yang selalu hendak menang , tidak memikirkan setiap perilaku yang dibuat olehnya,betul kah aku,apa yang telah aku buat..aku salah kah..orang atau teman yang rasa diri dia bagus..tidak ada sedikit pun soalan itu didalam dirinya.

Persahabatan murni tidak mementingkan diri
Sepanjang kehidupan kita yang diberi
Menguatkan, meluaskan, memanjangkan, memelihara
Hubungan antara manusia dengan manusia


notakaki: wahahhaha.pelikkan aku buat entry macamnie..saje je..nak test skill menulis..tapi dalam realiti.ade je insan macamtu kat atas muka bumi nie..

9 comments:

Umi_Aliesha said...

setuju..kena jujur..dunia bukan beso pun..pusing2 akan jumpa blk org yg sama jg..x yah la nak tipu2..

atty said...

re : betui kan umi..kita berkwn tak pandang pada harta atau kebendaan,
harap persahabatan kita ni yg dah 3 thn dari mula kty keje sini..akan berlanjutan ye umi..insyallah amin

situ sini said...

persahabatan di ukur pada kejujuran..kejujuran di ukur pada keikhlasan

keikhlasan adalah tunggak persahabatan

walawoii..cam x caya jer sy tulis kata2 ni...muahahaha

moga persahabatan di alam cyber tidak di cemari dgn anasir2 jahat..

adiossssssss

ains said...

kak ty.... terharu baca tulisan mu... apa pun ain setuju.. x kira betapa tinggi kita mendongak ke langit... atau betapa rendah kita tunduk ke bumi.. yang penting dlm persahabatan kena ada kejujuran.... tu paling penting...

atty's said...

Re : situsini ~ wahaahaha..percaya ler ..kamu berbakat sebagai penulis,wahahhaha..kalo dalam nobel,kitaleh jadi sapa pun.nak kayo, ke miskin ke..

ains : tu le kan ain..miskin ke kaya kita..yg penting budibicara,

:: p R i n c E s S _ N :: said...

wahhh..puitis gtu....psahabatan penting kn...

viruspadu said...

setuju sgt...

suka la dia buat ayat2 mcm ni

saya dah lama tak buat, nnt nak buat gak lah muhahahahaha

ains said...

rep: kak... ala blender free leh la... nak harap beli sndiri x dpek la kak.. cap ayam mampu ar... hehehhehe

Wanita Anggun said...

kty,
pengajaran buat sy jugak nie kak...
supaya lbh brhati2 dlm mnjalinkn prsahabatan lpas nie...